Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: geen totaalverbruik uit DSMR?

geen totaalverbruik uit DSMR? 1 jaar 7 maanden geleden #1060

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 46
HI,

Eindelijk eens toegekomen aan het maken van een aantal afgeleide sensoren obv de mqtt gebaseerde input van de Iungo in HomeAssistant.
Nu dan eindelijk een rechtstreekse indicator van het verbruik in huis dat niet door de zwave switches en ModBussen wordt gemeten.
Ook, en dat was een langstaande wens, een rechtstreekse indicator van het Bruto verbruik, naast netto en zonopbrengst in der verbruiksstatus.

Wat ik me nog niet eerder realiseerde was dat het bruto verbruik helemaal niet in de DSMR te zien is, althans niet als je een installatie hebt waarbij er wordt teruggeleverd. Tenzij ik het helemaal over het hoofd heb gezien is op de DSMR alleen de feitelijke vraag (door mij voor het gemak even netto verbruik genoemd, ( Iungo:vermogen). Die is natuurlijk gelijk aan bruto verbruik, als er geen teruglevering is...

Hoe dan ook, leuk en makkelijk om het zo in een overzicht bij elkaar te hebben.
Het zou erg fijn zijn als Iungo dat in haar eigen overzicht ook zo zou kunnen invoeren. Bij dezen dan maar nogmaals gevraagd.

Ongemeten vraag is het Bruto verbruik minus de meters. Om op zoek te kunnen gaan naar nog ongemeten stroomsnoepers. Wel zo makkelijk!

Fijne feestdagen gewenst!
Marijn
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door M ten Harmsen van der Beek.
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: P. Meindersma, Jan Siderius

geen totaalverbruik uit DSMR? 1 jaar 7 maanden geleden #1062

• Jack Hack
  • Jack  Hack's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 39
Marijn,

Met de T1, en T2 heb je het totaal van je afname.
Met -T1 en -T2 het totaal van wat je terug hebt geleverd.

Een simpele berekening met deze waarden kun je tot het gewenste resultaat komen.
Het is maar net wat je wilt zien als resultaat.
(-T1 + -T2) - (T1 + T2) = Negatief getal bij meer verbruik dan productie
(T1 + T2) - (-T1 + -T2) = Positief getal bij meer verbruik dan productie

Ieder heeft zijn eigen wensen van wat hij of zij wil zien.
Als iungo iedere wens in gaat bouwen zie je volgens mij door de bomen het bos niet meer.
Zeker met een HA systeem naast de iungo, kun je nu net al die dingen doen die je graag zou willen zien, helemaal aangepast aan jou eisen en wensen.
Dat is wat ik ook doe, want zo is iedere combinatie mogelijk, en soms maak ik ze zelfs op verzoek.

Mr Jack
Wanneer mijn achternaam, jou hobby is met slechte bedoelingen, kunnen we geen vrienden zijn.

geen totaalverbruik uit DSMR? 1 jaar 7 maanden geleden #1065

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 46
HI Mr!

Dank! inderdaad redelijk simpel. En ook zeer beperkt qua omvang. 2 regeltjes. Werkt perfect. Daarom heb ik dat intussen ook, naast nog een heel aantal andere interessante afgeleide sensoren en daarop gebouwde automaten, gebouwd.

Gaf het hier slechts aan ter deling van de mogelijkheden op de Iungo. En hopelijk ter inspiratie van het dev-team.

Geen tovenarij en zeker geen bijzondere wensen voor een professionele en commerciele energiemeter...

overigens, je mist met deze parameters toch je eigen verbruik? En die is hiermee niet te berekenen?
Totaal van afname = bruto verbruik minus opwekking. Teruglevering = restant opwekking minus verbruik...

Cheers,
Marijn

Jack Hack schreef :
Marijn,

Met de T1, en T2 heb je het totaal van je afname.
Met -T1 en -T2 het totaal van wat je terug hebt geleverd.

Een simpele berekening met deze waarden kun je tot het gewenste resultaat komen.
Het is maar net wat je wilt zien als resultaat.
(-T1 + -T2) - (T1 + T2) = Negatief getal bij meer verbruik dan productie
(T1 + T2) - (-T1 + -T2) = Positief getal bij meer verbruik dan productie

Ieder heeft zijn eigen wensen van wat hij of zij wil zien.
Als iungo iedere wens in gaat bouwen zie je volgens mij door de bomen het bos niet meer.
Zeker met een HA systeem naast de iungo, kun je nu net al die dingen doen die je graag zou willen zien, helemaal aangepast aan jou eisen en wensen.
Dat is wat ik ook doe, want zo is iedere combinatie mogelijk, en soms maak ik ze zelfs op verzoek.

Mr Jack
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door M ten Harmsen van der Beek.
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden