Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: MQTT

MQTT 1 jaar 5 maanden geleden #894

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
ik heb nu een stream geprobeerd waar in op het mac adres alle events worden gepolled met /#

dat levert inderdaad een eindeloze reeks op, en wel in 2 voud. een met het event, gevolgd door een met een error. Ik weet nog niet wat dat betekent, maar zou het kunnen zijn dat er een actie wordt verwacht na de poll, en dat die niet is gedefinieerd (dat is namelijk nog niet het geval)

ziet er steeds zo uit:

2017-11-06 23:18:57 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on 70:B3:D5:6F:31:F2/energy-dsmr4/538d72d9/L2Pimp: 0.259
2017-11-06 23:18:57 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Exception in callback <function async_subscribe.<locals>.async_mqtt_topic_subscriber at 0x75145df8>

Ben benieuwd of jullie deze logs herkennen en enige duiding kunnen geven.

Thx,
Marijn
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: PJ

MQTT 1 jaar 5 maanden geleden #895

• PJ
  • PJ's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 5
P. Meindersma schreef :
PJ schreef :
@P. Meindersma:

Zou je eens willen kijken of je deze palette kan installeren in je Node Red?

Ik krijg een foutmelding tijdens mijn installatie op een Synology Nas.
Mijn Raspberry Pi reageert weer gelukkig. De 2 HomeKit nodes lijken te zijn geïnstalleerd, maar niet actief.

OK, thanks. Misschien toch maar Pi3 kopen dan ...

MQTT 1 jaar 5 maanden geleden #900

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Bingo!
Na veel puzzelen met Mqtt-streams ontdekt dat het gewoon Mqtt-switches en Mqtt-sensors zijn die ik nodig had....

Nu nog alle afzonderlijke topics benoemen, maar het begint er al op te lijken ;-)

Nu zijn de sensors en switches herkend als nieuwe devices en zo geordend in de frontend getoond. Mijn 'Totaal' sensor heb ik nog even laten staan. Is voor nu alleen maar een indictor dat de systemen actief met elkaar praten, en wisselt permanent van waarde, zodra een van de aangesloten apparaten van waarde wisselt.
Zal nog eens verder gaan knutselen. Belangrijkste zoektocht nu is om de powerswitches als 'switch' te tonen, dus met on en off als states, maar ook met de gemeten waarde. Dat heb ik namelijk nog niet in de specificaties zien staan van HA Mqtt objects. Mss moet ik ze dubbel benoemen, zowel als switch, als als sensor. We gaan het zien.

MQTT 1 jaar 5 maanden geleden #904

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Na het nodige gepuzzel en desastreuze acties (1 ‘-‘ te weinig..... soms is het maar een klein detail met enorme gevolgen ....) nu dan alle meetbare items gedefinieerd en in beeld. Nog niet alles wordt uitgelezen of ingevuld. Dat is denk ik een Iungo kwestie, gezien de 0 ‘lag’ op switches die goed worden weergegeven. Ook in de Iungo interface zijn meedere switches niet altijd betrouwbaar.

De slimme meter toont helemaal nog geen data, dat moet ik nog nazien. Ik zie namelijk in de MQTT logs wel alles uitgelezen worden. Wel leuk dat we via de API en MQTT kunnen uitlezen wat anders met een dedicated stuk extra hardware zou moeten. Hoop ik..

Volgende stap is het maken en definiëren van de feitelijke switches om conditioneel te gaan schakelen.;-)

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 1 jaar 5 maanden geleden door M ten Harmsen van der Beek.
Bedankt door: P. Meindersma

MQTT 1 jaar 5 maanden geleden #905

• P. Meindersma
  • P.  Meindersma's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 26
Dat ziet er goed uit! Ik ben benieuwd hoe je vanuit HA de Iungo schakelaars kan laten schakelen. Dat zal niet via MQTT kunnen, aangezien Iungo (nog?) geen MQTT berichten ontvangt (niet op MQTT berichten is gesubscribed). Doe je dat met een API call?

MQTT 1 jaar 5 maanden geleden #906

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Ik schakel nu nog niet, dat wilde ik vervolgens gaan uitzoeken. Wel een goede suggestie om een APi-call te proberen, en jammer dat de Iungo geen mqtt berichten kan ontvangen als dat zo is. Geen idee of ik dat in de Home Assistant user interface of code aan de praat kan krijgen overigens, ben er nog maar net mee bezig te ontdekken.

Verklaart wel waarom in de iungo de gedetineerde switches als unavailabe staan aangemerkt....
Dacht dat het aan door mij gebruikte syntax oid lag ;-(

Deze api call werkt in ieder geval zonder problemen, ondanks de error code. Maar hoe we daar dan bij komen vanuit de HA is me nog even een raadsel....
Laatst bewerkt: 1 jaar 5 maanden geleden door M ten Harmsen van der Beek.
Tijd voor maken pagina: 0.056 seconden