Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: MQTT

MQTT 1 jaar 3 maanden geleden #907

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Ook de slimme meter wordt nu goed doorgegeven in HA, ik moet natuurlijk ook wel state_topic: "70:B3:D5:6F:31:F2/energy-dsmr4/538d72d9/L2Pimp definiƫren en niet state_topic: "70:B3:D5:6F:31:F2/energy-dsmr4/L2Pimp.......

kwestie van foutje bedankt zullen
we maar zeggen. :oops:
benieuwd hoe lang het duurt voor alle Unknowns weg zijn.

Laatst bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door M ten Harmsen van der Beek.
The administrator has disabled public write access.

MQTT 1 jaar 3 maanden geleden #909

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
kom ik na alle gepuzzel achter deze perfecte tool: Mqtt Lens, om al, en vooral alleen je mqtt verkeer te lezen. Scheelt wel erg veel gescrold in de logs.....
Chrome extension

sivatechworld.wordpress.com/2015/08/01/i...lens-with-mosquitto/
www.hivemq.com/blog/mqtt-toolbox-mqtt-lens

MQTT 1 jaar 3 maanden geleden #910

• P. Meindersma
  • P.  Meindersma's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 26
M ten Harmsen van der Beek schreef :
Ik schakel nu nog niet, dat wilde ik vervolgens gaan uitzoeken. Wel een goede suggestie om een APi-call te proberen, en jammer dat de Iungo geen mqtt berichten kan ontvangen als dat zo is. Geen idee of ik dat in de Home Assistant user interface of code aan de praat kan krijgen overigens, ben er nog maar net mee bezig te ontdekken.

Verklaart wel waarom in de iungo de gedetineerde switches als unavailabe staan aangemerkt....
Dacht dat het aan door mij gebruikte syntax oid lag ;-(

Deze api call werkt in ieder geval zonder problemen, ondanks de error code. Maar hoe we daar dan bij komen vanuit de HA is me nog even een raadsel....
Ik vermoed dat je hier wat aan hebt: home-assistant.io/components/switch.rest/

Check ook even mijn eerdere berichten over NodeRED waar ik ook een API call pleeg naar Iungo voor het aan en uitschakelen van een switch.
Laatst bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door P. Meindersma.

MQTT 1 jaar 3 maanden geleden #911

• P. Meindersma
  • P.  Meindersma's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 26
kom ik na alle gepuzzel achter deze perfecte tool: Mqtt Lens, om al, en vooral alleen je mqtt verkeer te lezen. Scheelt wel erg veel gescrold in de logs.....
Chrome extension

sivatechworld.wordpress.com/2015/08/01/i...lens-with-mosquitto/
www.hivemq.com/blog/mqtt-toolbox-mqtt-lens
Inderdaad een goede tool, die ik ook heb gebruikt. Ik gebruik nu echter NodeRED waar ik ook de gewenste MQTT massages voorbij kan zien komen. Echt een top tool!

MQTT 1 jaar 3 maanden geleden #919

• Rodney
  • Rodney's Profielfoto
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 115
Ik schakel nu nog niet, dat wilde ik vervolgens gaan uitzoeken. Wel een goede suggestie om een APi-call te proberen, en jammer dat de Iungo geen mqtt berichten kan ontvangen als dat zo is. Geen idee of ik dat in de Home Assistant user interface of code aan de praat kan krijgen overigens, ben er nog maar net mee bezig te ontdekken.

Verklaart wel waarom in de iungo de gedetineerde switches als unavailabe staan aangemerkt....
Dacht dat het aan door mij gebruikte syntax oid lag ;-(

Deze api call werkt in ieder geval zonder problemen, ondanks de error code. Maar hoe we daar dan bij komen vanuit de HA is me nog even een raadsel....

API response opgelost in beta R3132...
Laatst bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door Rodney.

MQTT 1 jaar 3 maanden geleden #925

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Hallo Rodney,

dank je wel, ik ga eens zien of dit de meest optimale oplossing is.

Gaan jullie via Mqtt een volledige implementatie mogelijk maken? Het zou erg praktisch zijn om ook vanuit de Iungo te kunnen pollen, en zo ook Mqtt commandos te kunnen ontvangen.

ALs dat via een eigen lokale broker gebeurt is er ook geen risico van externe toegang, maar zelfs dat is goed te beveiligen. Zeker als jullie de iungo ook via poort 8883 laten communiceren.

Mbt tot de events nog een aanvullende vraag: hebben jullie een zogenaamde Retain flag aan staan? Die zou er voor moeten zorgen dat de laatst genoteerde waarde wordt opgeslagen, en bij opnieuw opstarten kan worden uitgelezen door de host,, en niet perse moet worden afgewacht om te worden opgevuld door de sender, in dit geval dus de Iungo.

NU kan het soms erg lang duren voordat alle waardes zijn uitgelezen, en is regelmatig een handmatige actie nodig in de control van de iungo om de data te verzenden. Uit eindelijk wordt er slechts een event genoteerd als er een waarde of site wijzigt, en dat is toch vaak niet het geval. (denk aan on/off van switches, of bv levering van zonneenergie als het donker is,

Geen teruglevering in de avond. Levert Unknown op...

als je met scripts en conditionele acties dan iets met de waardes van de iungo wil doen heb je een probleem zonder volledige gegevens....

Groet en fijn weekend!
Marijn
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden