Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: iungo als domotica hub?

iungo als domotica hub? 11 maanden 3 weken geleden #1105

• Gerrit Ouderkerken
  • Gerrit  Ouderkerken's Profielfoto
Is het mogelijk om de iungo als centrale domotica hub te gebruiken (voor alle z-wave / zigbee) gerelateerde apparaten? En dan via Homeassistent en API calls te programmeren? Of is dat een station te ver? Ik wil dan de volle breedte van huis domotica aansturen zoals temperatuur, verwarming, luchtvochtigheid, etc. etc. Dus eigenlijk een DIY HomeWizard maken. Dankjewel voor jullie reactie en overwegingen. MVG Gerrit
The administrator has disabled public write access.

iungo als domotica hub? 11 maanden 1 week geleden #1124

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
zeker mogelijk, geen enkel probleem , ik doe het hier uitgebreid. Ik kijk nooit meer op de iungo interface, en bedien alles via de HomeAssistant. ALs dat niet al vanzelf gaat bia gebouwde logica ;-)

Hou wel rekening met de onbetrouwbaarheid van de Iungo Zwave verbindingen, daar valt helaas geen betrouwbaar systeem op te bouwen. De bedrade verbindingen zijn rotsvast daarentegen.

Uitlezen en monitoren via Mqtt, en schakelen via de api calls is mijn aanpak. Evnetueel kun je dan je data in een database opslaan InfluxDB en uitlezen via iets als Grafana. Allemaal vrij verkrijgbaar en te koppelen via HomeAssistant.
Laatst bewerkt: 11 maanden 1 week geleden door M ten Harmsen van der Beek.
Bedankt door: P. Meindersma

iungo als domotica hub? 10 maanden 2 weken geleden #1131

• P. Meindersma
  • P.  Meindersma's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 26
M ten Harmsen van der Beek schreef :
zeker mogelijk, geen enkel probleem , ik doe het hier uitgebreid. Ik kijk nooit meer op de iungo interface, en bedien alles via de HomeAssistant. ALs dat niet al vanzelf gaat bia gebouwde logica ;-)

Hou wel rekening met de onbetrouwbaarheid van de Iungo Zwave verbindingen, daar valt helaas geen betrouwbaar systeem op te bouwen. De bedrade verbindingen zijn rotsvast daarentegen.

Uitlezen en monitoren via Mqtt, en schakelen via de api calls is mijn aanpak. Evnetueel kun je dan je data in een database opslaan InfluxDB en uitlezen via iets als Grafana. Allemaal vrij verkrijgbaar en te koppelen via HomeAssistant.
Zou je eens uit de doeken kunnen doen hoe je data via MQTT opslaat in InfluxDB en weergeeft in Grafana? Ik ben dat zelf ook van plan.

iungo als domotica hub? 10 maanden 2 weken geleden #1132

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Zeker,

hoewel ik het nog niet veel gebruik, (omdat HomeAssistant ook mooie grafieken maakt, waarbij verschillende en meerdere sensoren onder elkaar gezet kunnen worden, of zelfs elkaar kunnen bewerken..)

heb ik eea geïnstalleerd via HomeAssistant.

Dwz, in HomeAssistant heb ik InfluxDB gekoppeld, via een speciale add-on. In Grafana is dan weer een koppeling met Influx gemaakt.

Kijk hier eens: www.home-assistant.io/blog/2017/04/25/influxdb-grafana-docker/
Hawthorn heeft en eigen docker gemaakt: github.com/philhawthorne/docker-influxdb-grafana en philhawthorne.com/getting-started-with-g...-for-home-assistant/

meer heb je niet nodig. Als je tenminste HomeAssistant gebruikt.

Voor de goede orde: ik haal alle info van de Iungo in mijn HomeAssistant via mqtt of rest-api sensors als de mqtt niet betrouwbaar genoeg is of te weinig data doorgeeft (daystart bv)

Ook wil ik nog wel eens een geforceerde api call doen via een rest-command of shell command om de switches in de goede stand te krijgen. Die willen weleens een extra zetje nodig hebben, helaas is de zwave verbinding niet 100% bedrijfszeker....

Succes!
Marijn
Laatst bewerkt: 10 maanden 2 weken geleden door M ten Harmsen van der Beek.
Bedankt door: P. Meindersma
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden