Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Meten groep meterkast

Meten groep meterkast 2 jaren 3 maanden geleden #1069

• Marijn ten Harmsen van der Beek
  • Marijn ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 51
Hallo,

Graag wil ik een aparte groep in de meterkast uitlezen via de iungo. Was benieuwd of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

aanleiding:
Eerder heb ik op deze aparte groep een tussenstekker gestoken, om van daaruit via een stekkerblok een aantal devices uit te meten, en te monitoren. Omdat het om altijd-aan apparaten gaat die niet geschakeld mogen worden via de iungo, had ik die optie al uitgezet (dank aan het dev-team om die mogelijkheid in te bouwen).
Helaas is er door nog onverklaarde issues een aantal keer de stroom spontaan uitgegaan, waardoor het hele huis in de problemen kwam (router, servers, zonnepanelen, Iungo...)
Omdat ik wel graag wil meten, maar de tussenschakelaar optie niet meer als betrouwbaar acht voor deze categorie, leek de beste optie me het direct uitlezen van de meterkast groep.

Moeten we dat doen met de 1 fase Modbus bv? www.iungo.nl/nl/bestellen/i/90-bruto-pro...ase-modbus-kwh-meter en hoe verbind ik die dan met mijn andere 3-fase modbussen? Of is er een andere oplossing mogelijk via de Iungo.
Hoor graag jullie bevindingen, en/of aanbevelingen.

Groet!
Marijn
The administrator has disabled public write access.

Meten groep meterkast 2 jaren 3 maanden geleden #1071

• Jack Hack
  • Jack  Hack's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 40
Hi Marijn

Je zou eens naar de AEON LABS Energiemeter HEM1 60A Z-WAVE PLUS kunnen kijken.
Hiermee kun je de opgenomen stroom van één groep meten door middel van een stroomspoel.
Er zijn ook nog de HEM2 voor twee groepen en HEM3 voor drie groepen.
Deze zijn waarschijnlijk op te nemen in de iungo, maar of ze ook compatibel zijn, weet ik niet.
Mogelijk heeft iungo als een testen gedaan met dergelijke oplossingen.
Anders in overleg met een leverancier bestellen en testen met de mogelijkheid om te retourneren als het niet werkt.

Let ook op da je geen dubbele metingen gaat doen. Dus geen tussenstekkers met energie meting op die groep.
iungo is niet ontworpen, om stekkers te selecteren die je uit kunt sluiten van de registratie van meet data.

Testen kan relatief simpel en veilig met een stekkerdoos voorzien van een tweelingsnoer de je kunt splitsen.
In de groepenkast testen, alleen als je er 100% mee vertrouwd bent om in een kast te werken die onder :evil: spanning staat.
Zo niet laat dit door een elektricien doen.

Jack
Wanneer mijn achternaam, jou hobby is met slechte bedoelingen, kunnen we geen vrienden zijn.
Laatst bewerkt: 2 jaren 3 maanden geleden door Jack Hack. Reden: Aanvulling dubbele meting.
Bedankt door: Marijn ten Harmsen van der Beek

Meten groep meterkast 2 jaren 3 maanden geleden #1072

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 51
HI Jack,

Thx, deze had ik inderdaad al eens gezien. Echter ook dit is een Zwave gebaseerde meter, dat biedt niet veel voordelen boven de tussenstekker, eerder een boel extra onhandig gedoe in de meterkast.
Ik zoek meer de bedrade functionaliteit van een modbus, of aparte schakelgroep in de meterkast met ingebouwde meter, die zijn er in meerdere uitvoeringen.
Moet natuurlijk wel door iungo worden ondersteund. Ik weet na eerdere uitbreiding dat Iungo bv wel de Eastron modbus ondersteunt, maar niet de in de electricienswereld als betrouwbaarder bekendstaande ABB's bv of andere gangbare groepenkast merken.
Er moet een driver worden geschreven en die zijn kennelijk merk afhankelijk. Ik hoopte daarom op een bevestiging over de door iungo geleverde modbus, of vergelijkbare technische oplossing door de user base ;-)

overigens blijft de enorme hoeveelheid aan Zwave decives wel erg interessant, jammer dat er nog maar zo weinig worden ondersteund.

Thx!
Marijn

Meten groep meterkast 2 jaren 3 maanden geleden #1075

• Jack Hack
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 40
Hi Marijn,

Echt jammer dat je ABB als voorbeeld neemt. Ik zou voor Schneider Electric kiezen :P Iets met werkgever.
Zij zijn namelijk ook degene die modbus hebben ontwikkeld ergens in 1979,

Modbus vraagt inderdaad afzonderlijke drivers, daar ieder merk zijn eigen registers heeft met adressen voor de beschikbare gegevens..
De Eastron meters zijn toch geen slechte meters?
Bij modbus RTU (RS485) moet je wel opletten dat je de aanbevolen sluit weerstanden toepast, en op de juiste plek.
Zelf gebruik ik Modbus over IP om mijn APC UPS uit te lezen en een APC NetBotz systeem wat heel veel mogelijkheden heeft, maar veel te duur is voor de consumenten markt.
Heb wat uurtjes zitten stoeien met de adressen e.d.

Jack
Wanneer mijn achternaam, jou hobby is met slechte bedoelingen, kunnen we geen vrienden zijn.

Meten groep meterkast 2 jaren 3 maanden geleden #1076

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 51
Ik begin iets van je interesse te snappen...;-)

Rodney heeft me inderdaad gezegd terug te komen op de noodzakelijke weerstanden, maar ik heb ng geen bericht ontvangen. Zal er in 2018 eens navraag doen. alhoewel er op zich goede praktijkervaring mee is opgedaan het afgelopen jaar. Er waren vreemde effecten te zien, van plotse pulsen die volledig overeenkwamen met andere meters (ook modbus) vandaar dat ik me afvroeg of er iets van overspraak oid mogelijk zou kunnen zijn. Weerstandjes aan beide zijdes zou dat moeten kunnen afvangen.

HA heeft ook een modbus component dat op een ip adres de modbussen zou kunnen uitlezen home-assistant.io/components/modbus/ en om sensors voor te schrijven : home-assistant.io/components/sensor.modbus/ en verder.

Dat zou natuurlijk moeten kunnen, maar ik weet (nog) niet hoe ik de connectie van de Iungo hierin kan beschrijven . Heb jij enig idee hoe dat zou kunnen?
Anders is het wellicht ook een vraag voor Rodney volgend jaar.
Laatst bewerkt: 2 jaren 3 maanden geleden door Marijn ten Harmsen van der Beek.

Meten groep meterkast 2 jaren 3 maanden geleden #1077

• Jack Hack
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 40
De meterkast en je huis installatie is een grote bron van stoor signalen.
Heb zelf een probleem gehad met pieken op de watermeter van meer dan 1000 l/min. Kan niet eens door de pijp van de waterleiding.
De oorzaak was een TL lamp in de garage. Zeker in de winter heeft die, door de lage temperaturen, moeite met ontsteken. Normaal gezien moet er een ontstoringscondensator condensator in zitten, maar die ontbrak hier.
Dus condensator geplaatst in de TL, en voor alle zekerheid ook de signaal kabel van de watermeter door een metalen buis laten gaan, zo ver mogelijk van de groepenkast zelf, om stoor signalen tegen te gaan. De metalen buis hangt aan aarde.

Voor je Modbus meters moeten de communicatie kabels shielded twisted pair zijn. waarbij de afscherming op GND moet worden aangesloten. Ik heb even een manual opgezocht van de Eastron Modbus meters, en er staat duidelijk dat er eindweerstanden nodig zijn van 120ohm 0,25Watt. op zowel de USB stick als op de laatste modbus meter
Degene die de installatie bij jou heeft gedaan, had dit moeten voorzien, en op deze wijze moeten aansluiten.

Master is de USB stick
Slaves zijn je modbus meters
Laatst bewerkt: 2 jaren 3 maanden geleden door Jack Hack.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden