Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schakelaar puls ipv O/I toggle

Schakelaar puls ipv O/I toggle 3 maanden 2 weken geleden #1291

• JPH Rijntjes
  • JPH Rijntjes's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 2
De huidige schakelaars hebben een apart O en I vlak dat met een muis goed te bedienen is. Toggle tussen twee toestanden rood en groen en hebben binnen dat gekleurde vlak twee aparte bedieningsvelden voor O en I.

Echter op een tablet is het met mijn lompe dikke vingers niet eenvoudig het juiste vlakje te treffen.

Daar de stand van de schakelaar al met groen of rood wordt weergegeven, moet het duidelijk zijn dat aanraken van de schakelaar een toestandsverandering wenst te initiëren.

Als het vlak al groen is, is het niet logisch om de schakelaar nog aan te willen zetten. Idem als hij rood is, wil je hem niet alsnog uit zetten. Bovendien neem ik aan dat onder het z-wave protocol de kleur van het vlak gebaseerd is op de laatst ontvangen terugmelding van de schakelaar en dus correct de toestand weergeeft.

Zou het mogelijk zijn om de schakelaars bij selectie eenvoudig naar de tegenovergestelde stand van de met kleur al aangeven stand te laten veranderen?

Dus als groen bij aanraken naar rood. En als rood bij aanraken naar groen. Dan kan het bedieningsveld dus twee keer zo groot worden (dus het hele groene of rode vlak) en heeft het tablet geen moeite met het toewijzen van mijn aanraking naar O of I.

Deze wijze van bedienen is dan ook voor de PC eenvoudiger. In het begin had ik niet door dat het gekleurde vlak in feite twee verschillende bedieningsvelden had en dacht ik dat het niet werkte.
The administrator has disabled public write access.

Schakelaar puls ipv O/I toggle 3 maanden 2 weken geleden #1292

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Hi,

Alhoewel ik snap wat je bedoelt, speelt er ook nog iets anders:
het wil nog al eens voorkomen dat de kleuren van de schakelaars goed staan, maar de schakelaar zelf nog niet is getoggled. Er blijkt wel eens een commando te verdwijnen in the timing van de Iungo of de interface er naar toe. Dan nogmaals op de zelfde stand klikken, dus Aan als al groen of Uit als al rood is, helpt dan.

Maw, het feit dat het nu niet altijd goed gaat levert tegelijkertijd wel de optie om het als nog recht te zetten via de interface. ... klinkt mal, maar het is regelmatig de oplossing.

Sterker, ik heb daarvoor in de koppeling met mijn Home automation speciaal aparte commandos gebouwd om dat vervolgens na te doen. Dus geen echte switches met een aan/uit stand , maar aparte commandos die alleen aan en uit sturen. Ook als ze al aan of uit zouden moeten staan. Het verloren geraakte commando kan op die manier handmatig worden herhaald.

Schakelaar puls ipv O/I toggle 3 maanden 2 weken geleden #1293

• JPH Rijntjes
  • Ontvangen bedankjes 2
Bij gebruik maken van Zwave zouden de kleuren op basis van de terugmelding moeten werken niet op basis van het commando.
Ik ben juist van klik/aan/klik/uit afgestapt vanwege dat open loop systeem.

Schakelaar puls ipv O/I toggle 3 maanden 2 weken geleden #1294

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
er is altijd een 'zou' en een 'is'....

zoek hier maar eens op schakelaars die uitstaan maar wel verbruik hebben/tonen, of 0 veebuik tonen maar wel degelijk aan staan met last.

as we speak ....: heb er nu 2 die rood zijn, en beide stroom verbruiken. wel allebei Greenwave schakelaars, dus gekend met communicatie issues. maar ook het manueel schakelen wil nog al eens voor miscommunicatie zorgen.
Het herstellen via de software lukt dan meestal wel, door gewoon nogmaals op die kleur te klikken.

(kan geen upload meer vinden helaas)
Laatst bewerkt: 3 maanden 2 weken geleden door M ten Harmsen van der Beek.
Bedankt door: JPH Rijntjes

Schakelaar puls ipv O/I toggle 3 maanden 2 weken geleden #1295

• JPH Rijntjes
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik denk te begrijpen wat je zegt, maar dat duidt er dan op dat Iungo de opdracht het vlak laat kleuren i.pv de terugmelding van de bereikte status.. Dat lijkt me geen juiste implementatie van Z-wave die juist de terugmelding van status faciliteert.

Echter er is dus echt een verschil tussen opdracht en status.

Daar Z-Wave protocol de status terug meldt (en zich daarin dus ook echt onderscheidt van de 'open loop' opdrachten bij klikaanklikuit), "zou" Iungo beter de kleur van het veld voor de status kunnen gebruiken.

Uiteraard moet de interface ook het geven van een opdracht moeten bevestigen. Dat kan door het veld in de tijd tussen opdracht en status een ander kleur te geven. Bijvoorbeeld:
Status aan Groen
Opdracht Uit :Lichtrood
Bij bereiken status uit: Rood

Omgekeerde actie:
Status uit: Rood
Opdracht aan: Lichtgroen
Bij bereiken status aa:n Groen

Als je het op deze manier programmeert zou Iungo ook automatisch als de statusverandering te lang uitblijft een paar keer nogmaals de opdracht tot statusverandering kunnen verzenden en bij definitief uitblijven van de statusverandering een foutmelding kunnen genereren.

Schakelaar puls ipv O/I toggle 3 maanden 2 weken geleden #1300

• JPH Rijntjes
  • Ontvangen bedankjes 2
Inderdaad lijk ik ook te moeten constateren dat bij een verder weg geplaatste stekker de kleur van het vlak al verandert terwijl de lamp nog moet schakelen.

Dus lijkt de kleur van het vlak gestuurd te worden door de 'opdracht' ipv de 'status' van de schakelaar. Op deze wijze geprogrammeerd blijft het mogelijk een 'open loop' als het zo mogelijk zou blijven dat de kleur afwijkt van de werkelijke status.

Kan Iungo aangeven of de kleur van de schakelaar gestuurd wordt door de opdracht of door de status?

Ik was juist van KlikAaanKlikUit afgestapt vanwege het open loop karakter. Eens per een of twee maanden miste die een opdracht en had de boiler dus koud water.

Aanvulling: Achteraf bedacht ik me dat het eenvoudig te verifiëren was. Trek de tussenstekker uit het stopcontact en geef een een opdracht. Het vlak veranderd van kleur.

Conclusie kleur van het vlak geeft alleen de laatst gegeven opdracht weer en niet de status op basis van terugmelding.

Daarmee lijkt het helaas toch een 'open loop' opdracht. Uiteraard kan het al dan niet opgenomen vermogen als een soort terugmelding gelden, maar de controller lijkt dus geen 'instant status' of 'polling' te implementeren voor status terugmelding?.

@Moderator Iungo: gaarne commentaar.
Laatst bewerkt: 3 maanden 1 week geleden door JPH Rijntjes. Reden: Aanvulling nav ervaring
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden