Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Onjuiste weergave totaalverbruik apparaten

Onjuiste weergave totaalverbruik apparaten 5 maanden 1 week geleden #1301

• Ferdy
  • Ferdy's Profielfoto
Geacht forum,

Ik wil graag per maand een overzicht maken van het stroomverbruik per apparaat(-groep), en kopieer die data naar Excel.

Wat mij opviel is dat de totaalstanden van de apparaten (tellerstanden onderaan in het blauw op de hard copy) die 24 uur per dag aanstaan (in het lichtgroen de diepvries, koelkast en magnetron), kloppen net zoals de totaalstanden van de acculaders en badkamerlampen, die alleen 's nachts ingeschakeld zijn en overdag dus niet. (Deze apparaten in het donkergroen (acculaders en badkamerlampen) worden aan- en uitgezet door de iungo d.m.v. Z-wave schakelaars).

Maar de totaalstanden van apparaten die 's nachts uitgeschakeld zijn (in het oranje de wandklok/koffiezetapparaat-schakelaar, de TV/HD/PC/monitor-schakelaar, de modem/router/printer-schakelaar) kloppen niet. De telefoonopladers/nachtlampen/klok-schakelaar staat 's nachts ingeschakeld en overdag uit maar ook deze totaalstand klopt niet. Deze apparaten worden allemaal in- en uitgeschakeld door de iungo d.m.v. Z-wave schakelaars).

In het rood heb ik aangegeven wat ik vreemd vind in de verbruiksdata. Ik gebruik dagelijks mijn PC en heb elke dag mijn modem aanstaan en toch staat hier en daar dat er geen energie is gebruikt. Ook voor de telefoonopladers is het verbruik vanaf 18 oktober niet meer correct.

Blijkbaar wordt de ene keer het dagverbruik per apparaat op de juiste manier toegevoegd aan het vorige totaalverbruik (ook als het apparaat een gedeelte van de dag uitstaat (acculaders en badkamerlampen)), en de andere keer wordt alleen het totaalverbruik van die dag getoond, zonder het toe te voegen aan het totaal van de vorige dag.

Mijn vraag is:
Doe ik iets niet goed? Is er een instelling verkeerd of logt het systeem (soms) geen totaalstanden vlak voordat het apparaat wordt uitgeschakeld door op afstand te schakelen Z-wave schakelaars? Omdat ik pas sinds 2 maanden de iungo heb, is de materie nieuw voor mij en zou ik het bijzonder op prijs stellen wanneer iemand mij hierover nader kan informeren of wanneer iemand hetzelfde heeft geconstateerd.

Bij voorbaat hartelijke dank!

M.vr.gr.,
FG

The administrator has disabled public write access.

Onjuiste weergave totaalverbruik apparaten 5 maanden 6 dagen geleden #1302

• Rodney
  • Rodney's Profielfoto
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 118
De eerste vraag : Om welke schakelaars Merk/type gaat het hier ? Zijn ze allemaal hetzelfde ?

In principe logt iungo het dagtotaal ongeacht of de stekker aan of uitstaat, De stekker moet natuurlijk zelf wel in het stopcontact zitten en voorzien zijn van spanning.

Mijn interpretatie van de excel sheet is dat er Meterstanden getoond worden (vraag : zijn deze standen rechstreeks uit csv export van iungo of nog nabewerkt ?) en dat de cumulatieve meterstand van bijv. de koelkast op 7 oktober op 0 is gezet (een meterstand reset, dit is waarschijnlijk door de gebruiker zelf uitgevoerd omdat iungo zelfstandig geen reset doet)

Ook van de Wandklok, Bureau en telefoon oplader stekkers zijn de meterstanden gereset.
Metersterstanden van totaal gebruik komen rechstreeks uit de tussenstekkers en een reset kan mogelijk gedaan zijn door bijvoorbeeld de stekker opnieuw aan te melden.
Vanuit iungo is ook een stekker meterstand reset mogelijk maar niet vanuit de normale user interface (wel via de API en control interface van iungo).

Onjuiste weergave totaalverbruik apparaten 5 maanden 5 dagen geleden #1304

• Ferdy
  • Ferdy's Profielfoto
Goedenavond Rodney,

Dank voor je reactie!
De schakelaars die ik gebruik zijn de Eminent EM6542 en ja, het zijn allemaal dezelfde schakelaars en ze zitten allemaal altijd in het stopcontact (dus ook als ze uitgeschakeld zijn) maar de Eminent-stekkers van Bureau TV/HD/PC&Monitor en modem/router&printer zitten in een klik aan/klik uit-schakelaar die 's nachts helemaal spanningsvrij zijn. Maar dat geldt niet voor schakelaars van Wandklok&koffiezetapparaat en de Telefoonopladers/nachtlampen/klok. Die zitten dus gewoon in het stopcontact waarop 24 uur per dag spanning staat.

En ja, de meterstanden zijn onbewerkt overgenomen vanuit de geƫxporteerde CSV-file. En ik kan me niet herinneren dat ik de meterstand van de koelkast op 7 oktober heb gereset, ik weet niet eens hoe dat moet...! Ook de meterstanden van de Wandklok, Bureau en Telefoonopladers heb ik niet gereset.

Wel heb ik een keer de Eminent-schakelaar van de wandklok/koffiezetapparaat handmatig aangezet (door op de gele, niet brandende knop te drukken waardoor de schakelaar aan gaat) omdat ik koffie wilde zetten gedurende de tijd dat de schakelaar volgens de planning uitgeschakeld stond. Is dit wellicht een vorm van resetten of een opdracht richting schakelaar, om opnieuw te beginnen met registreren wat het verbruik is? Het opnieuw aanmelden van de stekkers heb ik niet gedaan.

Je antwoord leidt me tot de volgende vragen:
Is het gebruiken van een klik-aan/klik-uit-schakelaar (waardoor de energiemeter wordt uitgeschakeld/spanningsvrij wordt gemaakt) de oorzaak van deze vreemde data?
Leidt het handmatig in- en/of uitschakelen van de schakelaar gedurende de tijd dat hij volgens de Iungo-planning uit- of ingeschakeld staat tot deze vreemde verbruiksdata?

Alvast hartelijke dank voor je antwoorden!

M.vr.gr.,
F.
Tijd voor maken pagina: 0.047 seconden