Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Verbruik in combinatie met zonnepanelen

Verbruik in combinatie met zonnepanelen 1 jaar 2 maanden geleden #1390

• Mark Wijnen
  • Mark Wijnen's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb sinds kort ter vervanging van de qurrent Qbox ook een iungo aangesloten.
Nu valt het me op dat in de overzicht pagina bij verbruikstatus voor stroom minwaarden te zien zijn. Nu kan ik me voorstellen dat dit komt omdat hier exact de data van de P1 poort gebruikt wordt. Maar in combinatie met zonnepanelen wil ik juist het echte stroomverbruik zien. De opbrengst van de zonnepanelen moeten er dus bij opgeteld worden.

Als ik het goed kan zien wordt de waarde vermogen gebruikt. Maar persoonlijk heb ik hier niet zoveel aan.
Bij qurrent werd dus gewoon het echte verbruik berekend. Dat is wat ik wil zien.

In de actuele grafiek is dat dus de blauwe gebruikslijn. Echter ik kan bij de Meer data grafieken geen verbruiksweergave tonen. Alleen het vermogen. Niet het verbruik.

Hier heb ik dus weinig aan. Dit komt overeen met de data die ik ook uit slimmemeterportal.nl en mijn omvormer kan plukken.

Is dit normaal gedrag? Zo ja, kan dit aangepast worden. Kunnen ook verbruiksdata grafieken gemaakt worden, en ook een totaalverbruik icoon toegevoegd worden aan het actuele dashboard?

Als het me lukt voeg ik een bijlage in.
Laatst bewerkt: 1 jaar 2 maanden geleden door Mark Wijnen.
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: Rodney

Verbruik in combinatie met zonnepanelen 1 jaar 2 maanden geleden #1391

• Rodney
  • Rodney's Profielfoto
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 141
iungo maakt in tegenstelling tot de qurrent Qbox GEEN gebruik van een webportal en de gegevens op ons dashboard zijn real time (en worden lokaal opgeslagen).

Bij iungo laten we inderdaad de losse bronnen zien en de berekende waarde (verbruik in huis) als blauwe lijn in de grafiek op de voorpagina.
Deze berekende waarde slaan wij verder niet op maar deze kan natuurlijk achteraf gewoon opnieuw berekend worden.

Implementatie hiervan staat op de roadmap.

Verbruik in combinatie met zonnepanelen 1 jaar 2 maanden geleden #1392

• Mark Wijnen
  • Mark Wijnen's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 2
Rodney schreef :
iungo maakt in tegenstelling tot de qurrent Qbox GEEN gebruik van een webportal en de gegevens op ons dashboard zijn real time (en worden lokaal opgeslagen).

Bij iungo laten we inderdaad de losse bronnen zien en de berekende waarde (verbruik in huis) als blauwe lijn in de grafiek op de voorpagina.
Deze berekende waarde slaan wij verder niet op maar deze kan natuurlijk achteraf gewoon opnieuw berekend worden.

Implementatie hiervan staat op de roadmap.
Dat de data lokaal staat is de hoofdreden voor aanschaf! Zeker nu ik weet wat voor ellende er is als een online service stopt

Fijn dat dit op de roadmap staat. Zeker omdat de data eigenlijk gewoon aanwezig is om te berekenen. Ik denk dat de meeste mensen liever echte verbruik en opwek apart zien. Natuurlijk is het verschil (vermogen) ook interessant. Hopelijk wordt het snel geimplementeerd.

Verder is de dashboard grafiek wel fijn dat die realtime bijgewerkt wordt. Zou alleen ook voor stroom en opwek van die dag zelf ook nog een totaalwaarde (optel voor die dag) willen zien op het dashboard.
Als ik het goed zeg is nu vermogen en opwek realtime en gas het dagtotaal toch?
Bedankt door: Henk

Verbruik in combinatie met zonnepanelen 10 maanden 6 dagen geleden #1634

• Louter
  • Louter's Profielfoto
Mark,ik heb zo'n 2 jaar geleden al gevraagd of in de gebruikstatus, het elektra gebruik apart vermeld kan worden.
in plaats van, zoals nu het verschil tussen echt verbruik en de zonne energie.
Als er nu bij elektra 200 watt staat, weet ik niet of ik goed bezig ben..Als er op dat moment 800 watt zon energie binnenkomt gebruik ik eigenlijk 1000 watt, al staat er onder de ikoon elektra 200 watt.
Ik kan natuurlijk zelf de rekensom van verbruik en zonenergie wel zelf maken. maar waarom zou het programma dat niet voor mij doen, maakt het in een opslag duidelijk.
Heb de hoop al opgegeven dat dit ooit veranderd wordt.

Groet, Adri

Verbruik in combinatie met zonnepanelen 10 maanden 6 dagen geleden #1635

• Henk
  • Henk's Profielfoto
  • beta tester
  • IUNGO / BETA tester / IoT
  • Ontvangen bedankjes 27
Mark, het forum accepteert weer bijlages, je kunt proberen dit alsnog toe te voegen als je dat handig vindt.
Henk

//IUNGO_BETA_tester / IoT / Smarthome//
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden