Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Zigbee interferentie? Hue/Tradfri

Zigbee interferentie? Hue/Tradfri 1 jaar 2 maanden geleden #1040

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Hallo Iungo,

Een gebruikerservaring:
Afgelopen weekend zowel Philips Hue als Ikea Tradfri geïnstalleerd.

Dat is allemaal prima verlopen en mijn lampen en hubs en accessoires zijn prima zichtbaar en bedienbaar, vanuit hun eigen apps, en ook in Home Assistant.

Koppeling met de Iungo heb ik proberen te maken, maar de Hue zoektocht werd niet succesvol afgerond en heb ik dus maar gestaakt.
Wel ging gisteravond een van de tussenstekkers als een bezetene flikkeren. Heb die uit het stopcontact gehaald, teruggezet en handmatig uit en aangezet. Hij doet het nu gelukkig weer goed.

Ook bleek dat toen alle Mqtt topics niet meer binnenkwamen.
Ik heb de Tradfri Ikea uit het stopcontact gehaald en weer opnieuw opgestart. Dat lijkt nu te gaan, MQtt berichten komen weer binnen.

vraag dus:
- Hoe kan het dat de Zigbee configuratie van de lampen en de Iungo elkaar bijten?
- kan de zigbee zender in de Iungo worden uitgezet, via de controlepagina bv? Ik kan daar wel op het rode kruisje klikken, maar vrees dat Zigbee dan niet meer terug kan worden gezet.
- indien het laatste het geval is: is het mogelijk een enable/disable bij Zigbee toevoegen.

Dan kunnen we lig de issues uitsluiten en traceren, en waar nodig voorkomen, zonder de Iungo installatie zelf geweld aan te doen.

Thx!
Marijn
The administrator has disabled public write access.

Zigbee interferentie? Hue/Tradfri 1 jaar 2 maanden geleden #1042

• Rodney
  • Rodney's Profielfoto
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 115
De Zigbee radio in iungo staat standaard uit.
De koppeling tussen iungo en Philips Hue gaat niet via de Zigbee radio maar via de HUE bridge (over IP).
M ten Harmsen van der Beek schreef :
Hallo Iungo,
- Hoe kan het dat de Zigbee configuratie van de lampen en de Iungo elkaar bijten?
Marijn

Kan eigenlijk helemaal niet, ik weet niet precies wat er aan de hand is maar het klinkt niet logisch dat dit door iungo komt.
De HUE wizard zoekt via het Philips portal het IP nummer van de lokale HUE bridge (de brug in hetzelfde netwerk als iungo). Als hij deze gevonden heeft zoekt hij de aan de brug aangemelde lampen (via het netwerk en de philips api) en maakt hij hiervoor drivers aan in iungo. iungo zet geen lampen aan/uit als de drivers niet geïnstalleerd zijn

M ten Harmsen van der Beek schreef :
Hallo Iungo,
- kan de zigbee zender in de Iungo worden uitgezet, via de controlepagina bv? Ik kan daar wel op het rode kruisje
Marijn
Staat dus standaard uit, onze zigbee zender communiceert niet rechtstreeks met Philips of Ikea lampen.

Het kan zijn dat de Tradfri brug of de Philips brug een IP conflict op het netwerk veroorzaken....
Laatst bewerkt: 1 jaar 2 maanden geleden door Rodney.
Bedankt door: M ten Harmsen van der Beek

Zigbee interferentie? Hue/Tradfri 1 jaar 2 maanden geleden #1045

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Rodney schreef :
De koppeling tussen iungo en Philips Hue gaat niet via de Zigbee radio maar via de HUE bridge (over IP).

De HUE wizard zoekt via het Philips portal het IP nummer van de lokale HUE bridge (de brug in hetzelfde netwerk als iungo). Als hij deze gevonden heeft zoekt hij de aan de brug aangemelde lampen (via het netwerk en de philips api) en maakt hij hiervoor drivers aan in iungo. iungo zet geen lampen aan/uit als de drivers niet geïnstalleerd zijn

Staat dus standaard uit, onze zigbee zender communiceert niet rechtstreeks met Philips of Ikea lampen.

Het kan zijn dat de Tradfri brug of de Philips brug een IP conflict op het netwerk veroorzaken....

Ok thanks Rodney, voor zo ver ik kan zien komt er ook geen Mqtt publish van de Zigbee (zou moeten als er een event plaats zou vinden).
Ik vroeg het vooral omdat ik de tussenstekker nog nooit zo had zien flikkeren. Normaal gesproken draait het groene ledje rustig rondjes als er geen contact is, of een andere verstoring in de communicatie is. Nu ging de led echt tekeer, en stond te schitteren dat het een lieve lust was.
Omdat ik op datzelfde moment Tradfri lampen aan het aansluiten was, leek het me logisch daar een oorzaak te vermoeden. Iets anders kan het eigenlijk niet geweest zijn, er is geen enkel ip conflict.

Kan het zijn dat het nog niet aangezet hebben van de retain value er iets mee te maken had?

Ik zag namelijk ook geen enkel event meer binnenkomen. Ik was al een andere vraag aan het componeren totdat ik in de control pagina zag dat de retain value nog aangevinkt moest worden (dacht dat dat standaard aanstond in de nieuwe firmware). Nadat ik dat had gedaan kwamen alle events weer binnen.

Marijn
Laatst bewerkt: 1 jaar 2 maanden geleden door M ten Harmsen van der Beek.

Zigbee interferentie? Hue/Tradfri 3 maanden 3 weken geleden #1299

• Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
Rodney schreef :

....

Hallo Rodney,

Is ht intussen mogelijk de Zigbee radio aan te zetten? Ik zal binnenkort mijn Fitfthplay gateway van Delta in moeten leveren vanwege verhuis, maar de tussenstekkers die perfect werken zijn/blijven in mijn bezit. cube.fifthplay.com/producten/smart-plugs/

Ik zou die heel graag willen toevoegen aan de Iungo, en niet speciaal weer een nieuwe gateway moeten aanschaffen. De tussenstekkers voldoen aan de standaard Zigbee protocollen, dus zouden rechtstreeks moeten kunnen communiceren?

Hoop dat het mogelijk is/wordt.
groet,
Marijn tHvdB
Laatst bewerkt: 3 maanden 3 weken geleden door M ten Harmsen van der Beek.
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden