Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Home Connect Flex Start functie (Siemens, etc)

Home Connect Flex Start functie (Siemens, etc) 1 jaar 3 maanden geleden #1168

• Ernst Blok
  • Ernst  Blok's Profielfoto
  • DomoGo
  • Ontvangen bedankjes 10
Hallo IUNGO Team,

Hierbij wil ik jullie attenderen op Home Connect integratie, die standaard in nieuwere Siemens en Bosh apparatuur (wasmachines, drogers, vaatwassers, robot stofzuigers e.d.) wordt ingebouwd.
NL website Home Connect

Home Connect biedt via een platform voor huishoudapparatuur de mogelijkheid om, met wat zij noemen Flex Start, apparaten een signaal te geven wanneer de energieopbrengst (bijvoorbeeld van zonnepanelen of zonneboiler) optimaal is.

Dit lijkt mij een gave mogelijkheid voor IUNGO als energie manager.

Op dit moment valt de koppeling met een aantal partners mee/tegen en zijn o.a. SMA (Zonnepanelen), Nest en een aantal Domotica oplossingen zoals IFTTT en Homey op de pagina te vinden. Voor de direct aan energie management gerelateerde koppelingen is alléén de "Flex Start" aansturing bij SMA te vinden.

voorbeeld van de site
"SMA Solar Technology AG is een wereldleider op het gebied van flexibele oplossingen voor zonnesystemen en op het gebied van energiemanagement en opslagsystemen. Als eigenaar van één van deze systemen, kun je geselecteerde huishoudelijke apparaten en de Flex Start functie besturen zodat je optimaal gebruik kunt maken van jouw zonne-energie."

Zelf zou ik het wel uitdagend vinden om hier een steentje aan bij te dragen en te helpen programmeren, als daar althans een API vanuit Home Connect voor is. Ik kan alleen mijzelf niet aanmelden als partner en weet ook niet of hier kosten mee gemoeid zijn. Juist vanuit IUNGO zou het gaaf zijn om de machines te kunnen starten, met het oog op Energie Management.
Aanmeld pagina partners

Bij de vaatwasser dit ik heb aangeschaft uit de Siemens iq700 lijn, kreeg ik een GNU Open Source Software verklaring.

Als dit een interessant project is hoor ik graag.

PS: vandaag (12-5-2018) zag ik dat Olisto een koppeling heeft met Home Connect. Ik ga er mee experimenteren, net als met de Homey Iungo App. Als er leuke gebruikerstoepassingen (use Cases) uitkomen dan zal ik deze beschrijven. Opbrengst treshold naar Trigger
Laatst bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door Ernst Blok.
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: Loes de Waart, Rodney

Home Connect Flex Start functie (Siemens, etc) 1 jaar 3 maanden geleden #1172

• Ernst Blok
  • Ernst  Blok's Profielfoto
  • DomoGo
  • Ontvangen bedankjes 10
Homey Flows
Ondertussen heb ik meerdere werkende flows kunnen maken in Homey via de "Iungo" App v0.3.3 van Robert Raaijmakers, met de "Bosch-Siemens Home Connect" App Beta v1.5.0 van Athom B.V.

Mijn opstelling:
- Iungo Standaard
- Zonnepanelen
- Ingo Break-out aangesloten op een kilowattuur meter (tussen de zonnepanelen omvormer en de groepenkast)
- Homey met de Iungo App geïnstalleerd
- Homey met de Bosch-Siemens Home Connect App geïnstalleerd
- Aangesloten slimme meter via de T1 poort (In mijn geval een 3-fase)
- Vaatwasser met Home Connect en een account (met de "Remote start" knop geactiveerd)
- Extra tierlantijntjes (om de Led-ring van de Homey lichtsignalen laten geven en om notificatie naar smartdevices te sturen)

In mijn geval voor de basis, 2 flows binnen Homey:
1. voor het starten van de vaatwasser gebaseerd op de opbrengst.
2. een actie die wordt gestart als vooraf ingestelde opbrengst niet is gehaald.

Flow 1: Solar Flex Start

Bijlage volgt limiet bereikt
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: Loes de Waart, Rodney, P. Meindersma
Tijd voor maken pagina: 0.048 seconden