Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Iungo via mqtt broker koppelen aan Domoticz

Iungo via mqtt broker koppelen aan Domoticz 7 maanden 1 week geleden #1206

• J.W. Maijers
  • J.W. Maijers's Profielfoto
Hoi Rodney,

je hebt email.
The administrator has disabled public write access.

Iungo via mqtt broker koppelen aan Domoticz 6 maanden 3 weken geleden #1222

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
J.W. Maijers schreef :
Beste forumleden,

Om een lang verhaal kort te maken, ik krijg het niet voor elkaar om de meters werkend tevoorschijn te krijgen in Domoticz. Ik ben echt wel een beetje handig met IT en wat programmeer werk, maar dit gaat me echt boven de pet. :blink:

Julian

HI Julian,

MQTT is inderdaad een prachtige tool om alles wat los en vast zit met elkaar te laten praten ;-) Moet goed komen. Ik doe het hier na enig puzzelen in het begin met veel resultaat. HomeAssistant en Iungo, geen enkel probleem.

Wat er mss niet goed gaat bij jou, ik lees het namelijk niet, is dat je Domoticz nog niet hebt ingesteld op de MQTT broker? ALs ik het zo lees is dat een externe broker, die je zowel aan de Iungo kant moet instellen, als aan de Domoticz kant. Je moet als het ware via de broker Domoticz abonneren op de events die the Iungo publisht aan de Broker.

om te controleren of de Iungo het goed doet kun je naar http://192.168.1.27/iungo/app/#/log gaan, waar alle events voorbij scrollen ahgi. probeer het eens en laat weten of dat klopt?

groet,
Marijn
Laatst bewerkt: 6 maanden 3 weken geleden door M ten Harmsen van der Beek.

Iungo via mqtt broker koppelen aan Domoticz 6 maanden 3 weken geleden #1223

• J.W. Maijers
Beste Marijn,

bedankt voor je reactie.
Ik heb uw topic eerdere topic gebruikt als leidraad om de koppeling bij mij ook voor elkaar te krijgen.
En hoewel ik denk dat ik er bijna ben, krijg ik het laatste stukje niet voor elkaar.

Wat ik tot zover gedaan heb:

1 Iungo
het object mqtt data broker toegevoegd en het IP adres toegevoegd waarop mijn mosquitto databroker draait
geen gebruikersnaam en wachtwoord, maar zo staat ook mijn data-broker ingesteld.

2. Domoticz
bij hardware mqtt-client toegevoegd, juiste instellingen toegepast (connection succesfull, aldus het log)

3. Domoticz
Dummy device toegevoegd, virtuele sensoren aangemaakt.
Deze zouden moeten subscriben op de door de Iungo gepubliceerde topics.

En in die laatste stap, daar loop ik vast. Het lukt me niet om de virtuele sensoren in Domoticz te laten communiceren met de Iungo topics.
hoe moet ik dat doen?

Ik heb al wat mailtjes van Rodney gekregen, hij geeft aan dat de koppeling hem gelukt is met hulp van node-red.
Dat heb ik ook geïnstalleerd staan, maar hoe ik een flow moet maken die Domoticz en Iungo aan elkaar koppelt is mij een raadsel.
Dus wanneer je tips hebt, hoor ik het graag! :-)

Iungo via mqtt broker koppelen aan Domoticz 6 maanden 3 weken geleden #1224

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
kan je via bv mqttfx mqttfx.org zien of je topics bij de broker aankomen? Of in Domoticz zelf? Ik gebruik dat laatste niet, maar er moet vast ergens een log optie zijn om de binnenkomende topics te kunnen zien.

overigens zou ik zeker aanraden een login en password te gebruiken. Om te voorkomen dat gewenste gasten je mqtt stream kunnen uitlezen...
Laatst bewerkt: 6 maanden 3 weken geleden door M ten Harmsen van der Beek.

Iungo via mqtt broker koppelen aan Domoticz 6 maanden 3 weken geleden #1225

• J.W. Maijers
Bedankt voor de tip.
Ik had van Rodney al de tip gekregen om in node-red een flow te maken tussen een mqtt input en een debug output.
Deze gekoppeld aan het mac adres van de Iungo zou ik alle topics voorbij moeten zien komen.

Maar dat venster bleef al verdacht leeg. Ik heb nu MQtTT.fx geinstalleerd en dan zie ik de Iungo er niet inkomen.
Gaat in de Iungo waarschijnlijk toch nog iets niet helemaal goed.

Gebruikersnaam + wachtwoord ga ik uiteraard instellen. Maar ik wil eerst de verbinding hebben lopen, daarna beveilig ik de boel uiteraard.

Iungo via mqtt broker koppelen aan Domoticz 6 maanden 3 weken geleden #1226

• J.W. Maijers
Hoi Marijn,

die MQTT.fx was een goede tip.
Daarmee kan ik precies zien wat er wel en niet binnenkomt op de mqtt data-broker.

Het ligt toch aan de Iungo, zijn gepubliceerde topics komen niet binnen bij de data-broker.

De domoticz instelling en publicaties verschijnen wel. Ook wanneer ik een test subscript aanmaakt, verschijnt dit in MQTT.fx, maar de Iungo verschijnt vooralsnog dus nog niet.

Terwijl toch alle instellingen goed lijken te staan. Het IP adres is juist en ik heb een gebruikersnaam met wachtwoord ingesteld, wat de andere mqtt clients accepteren en toegang geeft tot de data-broker.
Daar zou het dus niet aan moeten liggen.

maar ja, wat gaat er dan mis?
Hopelijk leest Rodney ook mee en heeft hij idee├źn!
Tijd voor maken pagina: 0.048 seconden