Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: MQTT Publish van Iungo Gas data

MQTT Publish van Iungo Gas data 4 maanden 5 dagen geleden #1255

• P
  • P's Profielfoto
Middels de MQTT.fx tool zie ik dat er 4 stuks MQTT Gas Topics worden ge-published naar mijn Mosquitto MQTT Broker.
Zie bijlage.

Twee MQTT Topics worden ge-update met de actuele waarden. ( ..../gas en ..../gas_usage).
De MQTT Topic voor ...../gas_daystart blijft constant (de waarde na Iungo firmware update) .
De MQTT Topic voor ...../gas_usage_daystart blijft 0.
Is dit probleem bekend? (firmware 3327)

The administrator has disabled public write access.

MQTT Publish van Iungo Gas data 4 maanden 5 dagen geleden #1256

• M ten Harmsen van der Beek
  • M ten Harmsen van der Beek's Profielfoto
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 43
gas day-start (en alle andere daystart values van alle sensoren) is geen variabele waarde, maar een meetwaarde aan het begin van de dag.
Die waarde is derhalve iedere dag, de gehele dag hetzelfde.
dev volgende dag zou die waarde dan wel hoger moeten zijn, als er tenminste verbruik heeft plaats gevonden. Waarschijnlijk is om 2400 uur, het gasverbruik dan 0 geweest. Net als bij zonnepanelen daystart 0 zal zijn, eenvoudig omdat er geen zon was ;-)
Laatst bewerkt: 4 maanden 5 dagen geleden door M ten Harmsen van der Beek.

MQTT Publish van Iungo Gas data 4 maanden 5 dagen geleden #1257

• P
  • P's Profielfoto
Dank je voor de reactie.

Voor de ...../gas_usage_daystart Topic klopt de redenering dat deze aan het begin van de dag met de waarde met 0 start.

Voor bij de Topic .../gas_daystart verwacht ik dat de oplopende gasmeter stand topic .../gas aan het einde van de vorige dag als begin gasmeter stand voor de nieuwe dag om 24:00 uur als .../gas_daystart wordt overgenomen, zodat het gasverbruik gedurende de nieuwe dag berekend kan worden.
Dit gebeurt dus niet en blijft bij mij de .../gas_daystart waarde bevroren op de gasmeter stand van na het installeren van de firmware update.

MQTT Publish van Iungo Gas data 3 maanden 4 weken geleden #1283

• Rodney
  • Rodney's Profielfoto
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 115
gas_usage_daystart is een niet cumulatieve waarde en deze zullen wij binnenkort dus uit de daystart halen.
gas_daystart is echter wel cumulatief en zou de juiste waarde moeten geven na 0:00 (de eerste nieuwe waarde na 12 uur middernacht wordt in de daystart log opgeslagen). Indien dit niet gebeurt graag even op iungo dashboard onder meer data -> dagstanden controleren of de gasmeter data wel correct is doorgegeven.
MQTT is nog beta feature en na 0:00 kunnen er wel eens heel veel berichten tegelijkertijd komen waardoor er berichten verloren gaan.
Tijd voor maken pagina: 0.065 seconden