Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Zonnepanelen via wireless aan Iungo koppelen

Zonnepanelen via wireless aan Iungo koppelen 1 jaar 8 maanden geleden #624

• Jan willem de Hondt
  • Jan willem  de Hondt's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 4
Wij gaan verhuizen naar een boerderij en wil graag mijn Iungo meenemen. De slimme meter staat in de kelder van de boerderij. De zonnepanelen zitten op het op 10m naast de boerderij gelegen dak van het zomerhuis/stal.

De kWh meting van de zonnepanelen dient in het zomerhuis te gebeuren in de sub verdeelkast die zich in het zomerhuis bevind terwijl de slimme meter met Iungo in de kelder van de boerderij staat.

Wat voor kWh meter heb ik nodig voor de zonnepanelen en hoe koppel ik die aan de Iungo? (De Modbus die ik nu heb heeft een tweedraads verbinding nodig die afgezien een afstand van straks van 30m (in plaats. van 1m) ook nog zal ingraven moeten worden etc.
De modBus plaatsen in de meterkast van de boerderij betekend dat ik allen zonnepanelen minus het eigengebruik in zomerhuis en stal meet. Ik heb naar andere Modbus convertors gekeken ipv USB zoals bv tcp/ip maar dan dient er ook een tcp/ip USB converter nodig zijn om aan de Iungo te koppelen wat natuurlijk allemaal niet supported is.

Andere oplossing is om de Iungo in het zomerhuis te zetten maar dan heb ik een supported IP koppeling tussen slimme meter en Iungo nodig.......

Wie o wie kan me helpen
Laatst bewerkt: 1 jaar 8 maanden geleden door Jan willem de Hondt.
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: Rodney

Zonnepanelen via wireless aan Iungo koppelen 1 jaar 8 maanden geleden #627

• Rudy Broersma
  • Rudy Broersma's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 2
Je kunt master/slave RS485 naar IP converters nemen.

De Modbus meters gebruiken het RS485 protocol (dat is vergelijkbaar met het oude RS-232 op je computer, maar dan geschikt voor meerdere slaves in een chain/ketting). Er zijn genoeg RS485 apparaten te krijgen die dat kunnen omzetten naar TCP/IP, en dan elders weer omzetten naar RS485.

Belangrijk is dan dus dat je 2 van die kastjes hebt, waarbij de ene optreed als master en de andere als slave. In andere woorden, die 2 kastjes moeten met elkaar communiceren.

Bijvoorbeeld dit apparaat kan dat:
www.usconverters.com/rs485-ethernet-converter

Zie specifiek pagina 1 van de handleiding op:
www.usconverters.com/downloads/bf430/BF4...N-tunneling-mode.pdf

Let wel, ik ken usconverters.com toevallig omdat wij daar onze RS232 apparatuur halen. Er zijn ongetwijfeld goedkopere alternatieven vanuit Nederland te krijgen.

Waar het om gaat is dat je een apparaat koopt dat 'serial tunneling' ondersteund. Dat kunnen ze niet allemaal.

Wat je dan dus uiteindelijk krijgt is het volgende:

Modbus USB stick van de Iungo <--[seriele kabel]--> RS485 converter <-- [tcp/ip netwerk] --> RS485 converter <-- [seriele kabel] --> [Modbus kWh meter]

Overigens, wat je zelf aangeeft is gewoon 10 meter UTP graven ook mogelijk. 10 meter moet makkelijk te overbruggen zijn. Dat is natuurlijk wel veruit de goedkoopste oplossing. Misschien wel iets meer werk ;)
Laatst bewerkt: 1 jaar 8 maanden geleden door Rudy Broersma.
Bedankt door: Rodney

Zonnepanelen via wireless aan Iungo koppelen 1 jaar 8 maanden geleden #630

• Jan willem de Hondt
  • Jan willem  de Hondt's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 4
Hartelijk dank voor je antwoord, ik ga ervoor en zal tzt mijn ervaring delen (gaat eind september 2017 worden).
Even als aanvulling de huizen staan op 10 meter van elkaar maar er moet ook in huis vel gebroken worden om de kabels in de kelder te krijgen dus deze dure optie is echt de enige weg.
Ik neem aan omdat het een "tunnel" is dat ik ook meerder master-slave units kan gebruiken en dan aan de Iungo kant met de draden kan koppelen volgens de Iungo beschrijving voor de USB stick.
Groeten en nogmaals dank voor het snelle antwoord

Zonnepanelen via wireless aan Iungo koppelen 1 jaar 8 maanden geleden #631

• Jack Hack
  • Jack  Hack's Profielfoto
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 39
Jan Willem,

Ligt er tussen de boerderij en het zomerhuis toevallig geen oude telefoonleiding?
Dat zijn ook twisted pair kabels welke je kunt gebruiken voor modbus of lage snelheid TCP..
Het is me al meerdere malen gelukt om oude tefefoonkabels met succes te gebruiken voor andere toepassingen.

Jack
Wanneer mijn achternaam, jou hobby is met slechte bedoelingen, kunnen we geen vrienden zijn.

Zonnepanelen via wireless aan Iungo koppelen 4 maanden 1 week geleden #1352

• Thijs
  • Thijs's Profielfoto
Jan willem de Hondt schreef :
Wij gaan verhuizen naar een boerderij en wil graag mijn Iungo meenemen. De slimme meter staat in de kelder van de boerderij. De zonnepanelen zitten op het op 10m naast de boerderij gelegen dak van het zomerhuis/stal.

De kWh meting van de zonnepanelen dient in het zomerhuis te gebeuren in de sub verdeelkast die zich in het zomerhuis bevind terwijl de slimme meter met Iungo in de kelder van de boerderij staat.

Wat voor kWh meter heb ik nodig voor de zonnepanelen en hoe koppel ik die aan de Iungo? (De Modbus die ik nu heb heeft een tweedraads verbinding nodig die afgezien een afstand van straks van 30m (in plaats. van 1m) ook nog zal ingraven moeten worden etc.
De modBus plaatsen in de meterkast van de boerderij betekend dat ik allen zonnepanelen minus het eigengebruik in zomerhuis en stal meet. Ik heb naar andere Modbus convertors gekeken ipv USB zoals bv tcp/ip maar dan dient er ook een tcp/ip USB converter nodig zijn om aan de Iungo te koppelen wat natuurlijk allemaal niet supported is.

Andere oplossing is om de Iungo in het zomerhuis te zetten maar dan heb ik een supported IP koppeling tussen slimme meter en Iungo nodig.......

Wie o wie kan me helpen

Gegroet!
Ik weet niet of ik meer moet aanbieden of niet, maar het kan anderen wel helpen.
Het was mogelijk om het probleem op deze manier op te lossen, met behulp van een seriƫle naar ethernet-converter om uw meter aan te sluiten en op afstand uw gegevens te ontvangen op uw computer met [url=http://https://www.eltima.com/products/serial-over-ethernet/]Serial to Ethernet Connector[/url]. Ik geef geen 100% garantie, maar logisch gezien zou het moeten werken
Tijd voor maken pagina: 0.060 seconden