Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Verbruik omvormer in de nacht wordt nietaangegeven

Verbruik omvormer in de nacht wordt nietaangegeven 1 jaar 3 weken geleden #1195

• Jan van Manen
  • Jan van Manen's Profielfoto
  • Junior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 11
Op het dashboard zie bij de electriciteit positieve en negatieve waardes afhankelijk of je terugleverd of verbruik.
Echter bij het zonneicoon, wat aangeeft via de brutoproductie meter hoeveel energy ik opwek gedurende de dag , zie ik niet een negatief vermogen gedurende de nacht als de omvormer stanby staat en energy verbruikt.
Bij MEER DATA / DAGSTANDEN kan ik de in en export van de brutoproduktie meter opvragen. Bij export zie ik de opgewekte zonneenergie en bij import zie ik iedere dag een verbruik van ongeveer 50 watt. Dat is dus wat de omvormer gebruikt als ie in stanby staat neem ik aan.
Momenteel springt hij om 5uur aan en om 22 uur uit. Hij is dus 7 uur per dag uit a 50 watt maakt ongeveer 7 watt per uur verbruik in de nacht. Waarom zie je dat niet als -7 bij het zonnetje staan op het dashboard?

Grt Jan
Laatst bewerkt: 1 jaar 3 weken geleden door Jan van Manen.
The administrator has disabled public write access.

Verbruik omvormer in de nacht wordt nietaangegeven 11 maanden 1 week geleden #1197

• Rodney
  • Rodney's Profielfoto
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 129
Hallo Jan,

Het zonne-icoon op de voorpagina geeft inderdaad alleen de waarde van het Export register van de modbus meter.
Dit heeft enerzijds een historische achtergrond, de modbus optie ongeveer drie jaar geleden toegevoegd en voor die tijd deden we metingen van zonne-energie alleen via pulsgevende productiemeters (via breakoutbox).
De modbus optie heeft dus als voordeel dat ook het gebruik van de omvormer inzichtelijk wordt (overigens gebruiken niet alle omvormers stroom gedurende de nacht).

Toch is het volgens ons een logische keuze om alleen de opgewekte energie te tonen omdat de Zon niet negatief kan opwekken (de omvormer is eigenlijk een gewone gebruiker).

( Op de Overzichts-pagina wordt bij de meterstand van de modbus meter wel het gebruik van de omvormer afgetrokken van de opgewekte energie )

Verbruik omvormer in de nacht wordt nietaangegeven 10 maanden 3 weken geleden #1235

• Jan van Manen
  • Jan van Manen's Profielfoto
  • Junior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 11
Snapt het

Grt jan
Tijd voor maken pagina: 0.061 seconden