-
Waar worden mijn gegevens opgeslagen?
IUNGO hecht veel waarde aan privacy. Alle data wordt daarom intern op het IUNGO geheugen opgeslagen. Dat betekent dat de gegevens alleen voor de eindgebruiker zichtbaar zijn. Er zit geen cloud tussen, je komt direct op het IUNGO systeem terecht als je de monitoringsdata bekijkt. Alle data blijft dus altijd bij jou in huis. Je kan wel zelf de toegang op afstand aanzetten, dan kan je vanaf elke locatie via internet met je wachtwoord inloggen.
-
Is IUNGO ook buiten het eigen netwerk te benaderen?
Ja, IUNGO is ook buiten het eigen netwerk te benaderen via de optie 'Toegang op afstand'. Deze optie staat standaard uit in IUNGO, maar moet door de gebruiker zelf aangezet worden. Raadpleeg hiervoor de handleiding.
-
Kan ik mijn zonnepanelen aansluiten op IUNGO?
Ja, zonnepanelen zijn te monitoren via IUNGO als er een bruto productiemeter en een breakoutbox worden aangesloten. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van modbus meters. De bruto productiemeter of modbus meter moet worden geïnstalleerd door een installateur. Zowel de breakoutbox, bruto productiemeter en modbus meters zijn te bestellen in onze webshop.
-
Zit er een maximum aan het aantal aan te sluiten apparaten/kWh meters?
Via Z-Wave ondersteunt IUNGO op dit moment alleen de schakelaars en dimmers. Het aantal is gelimiteerd door het Z-Wave protocol (maximaal 232 apparaten per Z-Wave netwerk).
Via de Breakoutbox kunnen er maximaal 2 installaties aangesloten worden. Maak je gebruik van de digitale Modbus meters dan kunnen er wel een stuk of 30 aangesloten worden.
-
In de handleiding zie ik dat ik naar een server moet gaan om het dashboard van IUNGO te benaderen. Is iungo wel of niet afhankelijk van een externe server ?
IUNGO is niet afhankelijk van deze externe server, maar deze maakt het gebruik wel eenvoudiger. IUNGO werkt - indien de eindgebruiker zelf kan uitvinden welk IP-nummer IUNGO heeft gekregen van de router (DHCP) - ook zonder contact met de server.
De externe serverpagina maakt het voor de gebruiker eenvoudig om IUNGO snel te vinden. IUNGO is ook voorzien van een UPnP- en Bonjour-service, dus met de juiste tools is IUNGO ook via deze service te vinden. Echter werkt dit niet overal en vereist dit enige technische kennis. De externe serveroplossing werkt overal zonder problemen.
-
Wat heb ik nodig om IUNGO te installeren?
Om IUNGO te installeren heb je in ieder geval een stopcontact en bij voorkeur een netwerkaansluiting in de meterkast nodig. Indien je zonnepanelen hebt, dient er ook een brutoproductiemeter of modbus kWhmeter in de meterkast te zijn aangesloten. De brutoproductiemeter en modbus kWh meter zijn te bestellen in onze webshop.
-
Mijn router zit niet in de meterkast. Kan ik IUNGO wel aansluiten?
Ja, je kunt dan gebruikmaken van een Powerline Adapter. Deze zorgt voor een bedrade verbinding tussen de router en IUNGO in de meterkast.
Bijvoorbeeld: TP-Link TP-PA2010PKIT AV200 Powerline adapter startset.
Er zijn diverse webwinkels waar de Powerline adapter aangeboden wordt, lukt het toch niet, dan kan je ons altijd bellen of mailen.
-
Ik krijg via www.atedec.com/iungo geen verbinding met het IUNGO dashboard. Wat moet ik doen?
Dan is er iets niet goed gegaan met het aansluiten van IUNGO aan de router of met het interne netwerk. Haal de stekker van IUNGO een paar seconden uit het stopcontact en doorloop de installatiestappen nog eens. Controleer of er twee lampjes branden op IUNGO. Ga terug naar www.atedec.com/iungo en klik weer op "klik hier'.
Mocht er nog steeds geen verbinding ontstaan, dan zit er mogelijk een fout in het interne netwerk. Hiervoor kun je de gebruiksaanwijzing van de router raadplegen. Het kan ook zijn dat je smartphone of tablet niet op hetzelfde netwerk zitten als de IUNGO. Dit gebeurt wel eens als mensen meerdere routers in huis gebruiken. Check dus eerst of je zoekt in het juiste netwerk.
-
IUNGO is net aangesloten en het dashboard is zichtbaar, maar er zijn geen grafieken.
Het kan een paar minuten duren voordat de eerste grafieken zichtbaar worden. IUNGO heeft eerst genoeg data nodig om grafieken op te stellen. Controleer of je bij het instellen van de meter de juiste meter hebt geselecteerd. Er zijn een aantal slimme meters die hebben een P1 poort waarbij het stekkertje iets verder dan verwacht in de P1 Poort geduwd moet worden. Lukt het dan nog steeds niet, neem dan contact op met de helpdesk.
-
Ik heb een analoge meter en zonnepanelen. Kan ik IUNGO aansluiten om mijn netto verbruik te zien?
Ja, dat kan wel, maar het vraagt wel wat meer aanpassing in de meterkast. Er moet namelijk niet alleen een bruto productiemeter aangesloten worden voor de zonnepanelen, maar er moet ook een 1 fase of 3 fase (afhankelijke van uw meter) modbus kWh meter aangesloten worden als extra hoofdmeter. De modbus kWh meter is een digitale meter die kan zien welke kant de stroom op gaat. Hij meet dus wat de woning in komt via het energienet en wat er aan teruggeleverde energie van de woning naar het energienet gaat. De slimme meter doet dit automatisch. Die toont zonnepanelen, teruglevering en eigen verbruik.
In België maken we veelal gebruik van deze oplossing. Bel gerust voor meer informatie.
-
Ik heb IUNGO aangesloten en hij werkt, maar ik kan het dashboard niet meer vinden. Ook niet via het IP-nummer. Wat te doen?
Belangrijk bericht voor al onze klanten die een internet abonnement van XS4ALL hebben;
XS4all is recentelijk overgenomen door KPN. KPN is op dit moment bezig alle klanten die een XS4all contract hebben om te zetten naar een nieuw publiek IP adres.
Hierdoor kan het zijn dat de IUNGO app niet goed werkt en een melding geeft dat de IUNGO niet op het lokale netwerk gevonden kan worden.
De meest eenvoudige oplossing is om uw IUNGO kort van het stroomnet te halen en na een tiental seconden opnieuw aan te sluiten. De IUNGO zal dan herstarten en de connectiviteit met de app zal na een aantal minuten weer hersteld zijn
Mocht u na deze handeling toch nog problemen ondervinden met het benaderen van de webinterface van uw IUNGO, stuur dan een email naar info@iungo.nl, graag met vermelding van uw IUNGO serienummer, dat u kunt vinden op de achterzijde van uw IUNGO.Check eerst of alle kabels nog goed aangesloten zijn en/of de lampjes op IUNGO nog knipperen. Ga naar www.atedec.com/iungo en klik op ‘klik hier’. Waarschijnlijk heeft de router een nieuw IP-nummer toegekend aan IUNGO. Mocht het dashboard alsnog niet naar voren komen, start dan IUNGO opnieuw op door de voeding even uit het stopcontact te halen. Herhaal dan de stap www.atedec.com/iungo nog eens. Nog steeds geen dashboard zichtbaar? Neem even contact met ons op!
-
Rekent IUNGO automatisch met hoog- en laagtarief?
Bij een slimme meter zorgt IUNGO automatisch voor het hoog- en laagtarief en/of de piek- en daluren.
-
Kan IUNGO op alle slimme meters worden aangesloten?
Er zijn inmiddels veel verschillende slimme meters in Nederland. IUNGO heeft daar geen moeite mee, DSMR2, DSMR3, DSMR4 en SMR5 IUNGO leest het allemaal.
-
Kan ik IUNGO via mijn smartphone bereiken?
Ja, IUNGO is via een Android-app en een Apple-app te raadplegen. Deze app is gratis te downloaden in de PlayStore of in de App store onder de naam IUNGO. De Android app werkt alleen binnen het eigen wifi-netwerk. IUNGO is ook via internet buiten het eigen netwerk te bereiken. Deze optie moet je wel zelf aanzetten. Dit regel je bij instellingen.
-
Hoe werkt de koppeling tussen IUNGO en het netwerk/PC? Buffert IUNGO zelf ook een bepaalde hoeveelheid data?
IUNGO heeft een interne webserver waarop de data wordt opgeslagen. De data blijft 10 jaar bewaard, maar de resolutie loopt terug naarmate de data verouderd. IUNGO stuurt geen data naar een cloud server. Indien je meedoet aan de battle, dan stuurt IUNGO één keer per dag het dagtotaal naar de battleserver.
-
Welke draadloze schakelsystemen zijn te koppelen aan IUNGO?
Op dit moment ondersteunt IUNGO Z-wave & Z-Wave plus. De tussenstekkers van Düwi, Fibaro, Greenwave, TKB, POPP, NodOn en de Pan11 en Pan16 hebben wij getest in combinatie met IUNGO. Onze visie is om met zoveel mogelijk systemen te kunnen communiceren.
-
Hoe kom ik bij IUNGO?
Na het aansluiten van IUNGO aan de router geeft deze vervolgens een IP-nummer aan IUNGO. Om het simpel te maken kan je via www.atedec.com/iungo contact leggen tussen IUNGO en het netwerk. Als het dashboard van IUNGO zichtbaar is kan je van deze pagina een snelkoppeling maken of in je favorieten plaasten. Dan is hij altijd makkelijk te bereiken. Het wil echter wel eens voorkomen dat de router een nieuw IP-nummer toekent en dat IUNGO ineens niet bereikbaar is. Dan dien je weer opnieuw contact te leggen via www.atedec.com/iungo. IUNGO is niet afhankelijk van de Atedec-server. Indien je zelf kunt achterhalen welk IP-nummer IUNGO heeft gekregen, dan kun je IUNGO ook bereiken zonder contact via de Atedec-server. Deze pagina maakt het voor de gemiddelde gebruiker echter makkelijker om IUNGO te vinden.
-
Hoe moet ik mij aanmelden voor de energybattle?
Om je aan te melden voor de energybattle heb je een eenmalig inlognummer nodig, het zogeheten 'token'. Het token wordt verstrekt door de e-coördinatoren van IUNGO. Om je aan te melden kun je via www.iungobattle.nl een aanmeldformulier invullen. Zij nemen dan contact met je op om alles in gang te zetten.
-
Hoe vaak worden de gegevens naar de website van de energybattle gestuurd?
De totaalstanden van de elektra verbruiksgegevens worden één keer per dag (om 12.00 uur ’s middags) doorgestuurd. We werken alleen met totalen in verband met jouw privacy, Omdat er dan geen ritme zichtbaar is per huishouden. Zo is bijvoorbeeld ook niet af te lezen wanneer iemand thuis is of niet.
-
Worden zonnepanelen ook zichtbaar gemaakt?
De slimme meter geeft automatisch door hoeveel energie je zonnepanelen hebben teruggeleverd aan het energienet. Dit wordt meegenomen in de battle en als totaal getoond.
