vraagtekenVeelgestelde vragen

Om je snel op weg te helpen, hebben we de meestgestelde vragen voor je verzameld en beantwoord. De vragen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail dan naar info@iungo.nl.

  • Wat heb ik nodig om IUNGO te installeren?

    Om IUNGO te installeren heb je in ieder geval een stopcontact en bij voorkeur een netwerkaansluiting in de meterkast nodig. Indien je zonnepanelen hebt, dient er ook een brutoproductiemeter of modbus kWhmeter in de meterkast te zijn aangesloten. De brutoproductiemeter en modbus kWh meter zijn te bestellen in onze webshop.

  • Mijn router zit niet in de meterkast. Kan ik IUNGO wel aansluiten?

    Ja, je kunt dan gebruikmaken van een Powerline Adapter. Deze zorgt voor een bedrade verbinding tussen de router en IUNGO in de meterkast.

    Bijvoorbeeld: TP-Link TP-PA2010PKIT AV200 Powerline adapter startset.

    Er zijn diverse webwinkels waar de Powerline adapter aangeboden wordt, lukt het toch niet, dan kan je ons altijd bellen of mailen. 

  • Ik krijg via www.atedec.com/iungo geen verbinding met het IUNGO dashboard. Wat moet ik doen?

    Dan is er iets niet goed gegaan met het aansluiten van IUNGO aan de router of met het interne netwerk. Haal de stekker van IUNGO een paar seconden uit het stopcontact en doorloop de installatiestappen nog eens. Controleer of er twee lampjes branden op IUNGO. Ga terug naar www.atedec.com/iungo en klik weer op "klik hier'.

    Mocht er nog steeds geen verbinding ontstaan, dan zit er mogelijk een fout in het interne netwerk. Hiervoor kun je de gebruiksaanwijzing van de router raadplegen. Het kan ook zijn dat je smartphone of tablet niet op hetzelfde netwerk zitten als de IUNGO. Dit gebeurt wel eens als mensen meerdere routers in huis gebruiken. Check dus eerst of je zoekt in het juiste netwerk. 

  • IUNGO is net aangesloten en het dashboard is zichtbaar, maar er zijn geen grafieken.

    Het kan een paar minuten duren voordat de eerste grafieken zichtbaar worden. IUNGO heeft eerst genoeg data nodig om grafieken op te stellen. Controleer of je bij het instellen van de meter de juiste meter hebt geselecteerd. Er zijn een aantal slimme meters die hebben een P1 poort waarbij het stekkertje iets verder dan verwacht in de P1 Poort geduwd moet worden. Lukt het dan nog steeds niet, neem dan contact op met de helpdesk. 

     

  • Ik heb een analoge meter en zonnepanelen. Kan ik IUNGO aansluiten om mijn netto verbruik te zien?

    Ja, dat kan wel, maar het vraagt wel wat meer aanpassing in de meterkast. Er moet namelijk niet alleen een bruto productiemeter aangesloten worden voor de zonnepanelen, maar er moet ook een 1 fase of 3 fase (afhankelijke van uw meter) modbus kWh meter aangesloten worden als extra hoofdmeter. De modbus kWh meter is een digitale meter die kan zien welke kant de stroom op gaat. Hij meet dus wat de woning in komt via het energienet en wat er aan teruggeleverde energie van de woning naar het energienet gaat. De slimme meter doet dit automatisch. Die toont zonnepanelen, teruglevering en eigen verbruik.

    In België maken we veelal gebruik van deze oplossing. Bel gerust voor meer informatie.

     

  • Ik krijg geen gegevens binnen van de slimme meter

    Alles is correct aangesloten en alle kabels die meegeleverd zijn worden gebruikt. Het kan zijn dat er toch een andere meterselectie gebruikt moet worden. Selecteer bij de meterintellingen (bij de steeksleutel) een andere meter en check even of er dan wel gegevens binnenkomen.

    Nog steeds geen gegevens? Dan even kijken naar de slimme meter, wij weten sinds kort dat een ISKRA 550, iets ruimte heeft in de P1 aansluiting. Dus bij deze meter is het belangrijk even goed te voelen of de witte P1 kabel iets dieper in de P1 aansluiting geduwd kan worden. 

    Nog steeds geen data, neem dan even contact op met IUNGO.  

 

Bestel iungo eenvoudig via onze webshop.  BESTELLEN