vraagtekenVeelgestelde vragen

Om je snel op weg te helpen, hebben we de meestgestelde vragen voor je verzameld en beantwoord. De vragen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail dan naar info@iungo.nl.

  • Wat is het verschil tussen de verschillende tussenstekkers?

    Het verschil zit met name in het formaat (uiterlijk) van de stekkers. Daarnaast is er nog een verschil dat de ene stekker meer vermogen aan kan dan de andere stekker. Maar alle stekkers die op onze site staan, hebben een energiemeter in de stekker en geven het verbruik van individuele apparaten weer in het dashboard van IUNGO.  Via het dashboard kan je de stekkers in een schema zetten (hoe laat ze aan en uit moeten) en je kunt ze ook bedienen.

  • Het IUNGO dashboard is niet goed zichtbaar in Internet Explorer, wat moet ik doen?

    Internet Explorer 10 & 11 worden niet meer ondersteunt door Microsoft. Daarom gaan wij ook geen aanpassingen meer doen voor deze browsers. Als je problemen ondervind met IE 10 of 11 maak dan gebruik van een andere browser. (Zie ook ondersteuning IE11) 

  • Wat is het verschil tussen de IUNGO lite en de IUNGO controller?

    Het verschil tussen de IUNGO lite en de IUNGO controller is dat de lite versie niet beschikt over domotica mogelijkheden. Het aansluiten van bijvoorbeeld tussenstekkers is dus niet mogelijk.

  • Aansluiten op de slimme meter, is dat moeilijk?

    Het aansluiten op een slimme meter is erg makkelijk, dit is namelijk plug and play, Daarnaast is een slimme meter erg nauwkeurig omdat wij rechtstreeks informatie uit de meter krijgen. Wil je in verband met de privacy niet dat de netbeheerder toegang heeft tot jouw slimme meter? Dan heb je de optie om die verbinding uit te zetten. Neem hierover contact op met je energieleverancier. Dit maakt voor IUNGO geen verschil!

    Wel moet je even zoeken naar de plek waar de P1 Poort van jouw slimme meter zit. Soms zit die aan de zijkant, soms aan de onderkant en soms zit die verstopt achter een klepje aan de voorkant. Lukt het niet, neem gerust even contact op met ons en geef dan meteen even door wat voor soort slimme meter je hebt. 

  • Ik zie in de nacht dat mijn zonnepanelen nog steeds stroom opwekken, hoe kan dit?

    Dit gebeurt alleen bij de pulsgevende bruto productiemeters. Dit is het verbruik van de omvormer. Niet alle omvormers gaan volledig uit als de zonnepanelen niks meer opwekken. Aangezien de bruto productie meter niet ziet welke kant de stroom op gaat ziet IUNGO dit als opwekking.

    Maak je gebruik van een Modbus kWh meter dan heb je hier geen last van. 

  • Is IUNGO aan te sluiten op andere domotica systemen?

    Ja, IUNGO is onder andere te koppelen met de Fibaro Home Center 2, Hue van Phillips en de Homey van Athom en de Fritz box. Fibaro HC 2 en Homey kunnen via de API gekoppeld worden aan het IUNGO systeem. Fritz box en Hue zitten net als olisto in het menu van IUNGO. Daarnaast zijn er diverse klanten die via de API bezig zijn met koppelingen naar andere systemen zoals Domoticz. Kijk hiervoor op het forum.

  • Ik krijg geen toegang tot mijn IUNGO via internet (buiten eigen netwerk), hoe kan dat?

    Om gebruik te maken van deze optie moet je eerst de externe toegang open zetten binnen je eigen netwerk. Kijk hiervoor in de handleiding op de support pagina.

  • De waterpagina geeft geen grafieken, hoe kan dat?

    Als IUNGO opnieuw is opgestart, door bijvoorbeeld een update, of je hebt zojuist de pulsgever voor water aangesloten, dan heeft de pulsgever eerst een puls nodig om data door te geven aan IUNGO. Er moet eerst waterverbruik zijn voordat er iets getoond wordt. Tip: Heb je het vermoeden dat de pulsgever niet goed werkt? Zet even de kraan aan of spoel even de WC door en kijk of er data binnen komt. Komt er niks binnen neem dan contact op.

  • Welke apparaten kan IUNGO monitoren?

    IUNGO kan apparaten in huis (wasmachine, TV hoek, koelkast etc.) monitoren via Z-wave tussenstekkers die je aan kan sluiten aan IUNGO. Daarnaast kan IUNGO met behulp van een bruto productiemeter of een Modbus kWh meter: zonnepanelen, watermeters, laadpalen, warmtepompen en windmolens en accu's monitoren. Wil je andere elektrische installaties inzichtelijk maken, neem gerust contact op. 

  • Ik wil de meethistorie van mijn tussenstekker verwijderen, hoe doe ik dat?

    De makkelijkste manier om de meethistorie van een Z-wave tussenstekker te verwijderen is door de tussenstekker af te melden van IUNGO en daarna direct weer aan te melden. Hierdoor wordt de historie gewist.

  • Hoe meet IUNGO het waterverbruik?

    IUNGO meet op 2 verschillende manieren het waterverbruik, Ten eerste tekent IUNGO de grafiek op basis van de afstand tussen twee pulsen uit de watermeter.

    Op deze manier kan IUNGO dus een lijngrafiek tekenen waarin de verbruikspieken zichtbaar worden, deze grafiek geeft dus het waterdebiet in L/min (via berekening).

    Export CSV geeft de berekende waarden terug (de waarden zoals getekend in de lijngrafiek).

    Ten tweede krijgt IUNGO het aantal werkelijk getelde pulsen (in Liters), deze komen terug als totaal van de geselecteerde periode aan de rechterkant van de grafiek.

    Door aan de rechterkant op TABEL te klikken komt er een lijst met dagstanden (die dan geëxporteerd kan worden naar excel).

    De waarden die hierin staan zijn de getelde pulsen (inclusief de eventueel ingestelde metercompensatie) en dit geeft de correcte verbruikswaarden per dag.

  • Hoe registreert IUNGO het gasverbruik?

    Een slimme meter geeft voor gas eigenlijk alleen totaal standen door en geen werklijk gebruik. Om toch inzicht te geven in het gasverloop berekent IUNGO het verschil tussen opvolgende gastotalen (de deltawaarden die als staven in de grafiek getoond worden). De gasmeter die bij de slimme meter hoort geeft afhankelijk van de slimme meter 1x per uur, 1x per half uur of iedere 15 minuten een nieuwe totaalstand door aan de slimme meter en hierdoor ontstaan de piekjes in de grafiek.

    Het totaalverbruik rechts van de pagina is een andere weergave, IUNGO registreert namelijk ook de absolute waarden van de gasmeter die binnenkomen aan het begin van de dag (de eerste waarde na 00:00). Deze waarde geeft dus aan wat de gasmeter als absolute stand heeft doorgegeven aan IUNGO.

    Deze waarden kan je ook downloaden vanaf de pagina met "meer data" van IUNGO. Het gebeurt regelmatig dat de stand aan de rechterkant (het totaal van de dag) niet helemaal overeenkomt met de waarden zoals in de staafgrafiek gerapporteerd wordt, dit heeft dus te maken met het meettijdstip. Over een langere periode is dit verschil nog steeds maximaal de eerste uurwaarde van de periode (nihil).

    Wat wij als dagstartstand noteren is altijd de eerst doorgegeven waarde na 0:00 uur, ongeacht of de slimme meter al een nieuwe gasstand heeft ontvangen.

    Met de komst van gasmeters die regelmatiger hun stand doorgeven is dit niet meer van toepassing. 

  • Hoe kan ik controleren of er een nieuwe software update klaar staat?

    Je gaat naar de instellingen pagina van IUNGO, daarna ga je naar het kopje 'Firmware'. Op deze pagina klik je op ' Firmware controleren'. Wanneer er een update klaarstaat verschijnt er een rode balk met 'nieuwe firmware beschikbaar'.

  • Wat is het verschil tussen een kWh meter en een bruto productie meter?

    Het verschil tussen een kWh meter en een brutoproductiemeter is dat een bruto productiemeter verplicht is bij gebruik van de SDE+-subsidie. Deze meter is geijkt en gekeurd en voldoet daarmee aan de gestelde eisen (MID). Een Kwh meter registreert alleen hoeveel kWh je zonnepanelen opwekken. IUNGO heeft alleen MID gekeurde bruto productiemeters in de webshop.

    Een Modbus kWh meter is net weer anders, het is een digitale meter, wel MID gekeurd en meet twee kanten op. Wil je een nauwkeurig overzicht waarin ook zichtbaar wordt wat het verbruik is van de omvormer, kies dan voor een Modbus meter. Deze meter kan namelijk in tegenstelling tot de bruto productiemeters in onze webshop (allemaal pulsgevende meters) zien welke kant de energie op gaat. De pulsgevende telt het verbruik van de omvormer namelijk op dezelfde manier als de opwekking van de zonnepanelen. 

  • Ik zie hoge pieken in de grafieken van mijn tussenstekker, hoe kan dit?

    Deze pieken worden er normaal gesproken uitgefilterd door het systeem. Wij zijn nog bezig om te optimaliseren. 

  • Ik krijg geen gegevens binnen van de slimme meter

    Alles is correct aangesloten en alle kabels die meegeleverd zijn worden gebruikt. Het kan zijn dat er toch een andere meterselectie gebruikt moet worden. Selecteer bij de meterintellingen (bij de steeksleutel) een andere meter en check even of er dan wel gegevens binnenkomen.

    Nog steeds geen gegevens? Dan even kijken naar de slimme meter, wij weten sinds kort dat een ISKRA 550, iets ruimte heeft in de P1 aansluiting. Dus bij deze meter is het belangrijk even goed te voelen of de witte P1 kabel iets dieper in de P1 aansluiting geduwd kan worden. 

    Nog steeds geen data, neem dan even contact op met IUNGO.  

  • IE11 ondersteuning

    In de laatste update (Rev 3194) wordt gas niet meer weergegeven in IE11.

    Dit wordt veroorzaakt door een nieuwe functie in de code die niet door IE11 wordt ondersteund.

    Deze functie is toegevoegd aan ons dashboard omdat bepaalde typen nieuwe  slimme meters af en toe een 0 gasstand doorgeven (dit is incorrect) die de gemiddelde waarde omlaag haalt. We hebben hiervoor een detectie ingebouwd die dus gebruik maakt van een nieuwe javascript functie.

    IE11 wordt niet meer door Microsoft up to date gebracht (er komen alleen nog  eventuele security updates)  en wij raden aan om deze browser te vervangen voor een up to date browser (Chrome, Firefox etc)

    Om in de tussentijd tegemoet te komen aan gebruikers van oude browsers hebben we voor het gasdetectie mechanisme een hulpfunctie voor oude browsers toegevoegd (een zogenaamde polyfill).  Echter zal deze pas in een volgende firmware versie meegenomen worden.

  • Ik heb ergens anders een bruto productiemeter gekocht en het lukt mij niet om aan te sluiten, Wat nu?

    Natuurlijk willen wij dat jouw IUNGO het goed doet met alles wat je er op aan wilt sluiten. Alleen als producten zoals kabels, pulsgevers voor de watermeter of bruto productiemeters niet bij ons gekocht zijn, kost ons dit te veel tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is en waarom het niet correct werkt. Soms is er een andere kabel of watermeter gebruikt die een andere aansluiting heeft en zijn wij veel tijd kwijt. Alle producten die wij leveren zijn klaargemaakt om direct op IUNGO aan te sluiten. Werkt het dan toch niet, dan nemen wij de tijd om het probleem op te lossen. Helaas als de producten niet bij ons gekocht zijn, bieden wij niet altijd meer gratis ondersteuning. Als het een snelle vraag is die we zo kunnen beantwoorden dan is het zeker geen probleem. Mochten wij voor het beantwoorden van de vraag of het uitzoeken van het probleem meer tijd nodig hebben dan zullen wij dit direct aangeven. Wij berekenen dan per vraag of onderzoek een bedrag van minimaal € 10,-.  

 

Bestel iungo eenvoudig via onze webshop.  BESTELLEN