vraagtekenVeelgestelde vragen

Om je snel op weg te helpen, hebben we de meestgestelde vragen voor je verzameld en beantwoord. De vragen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail dan naar info@iungo.nl.

  • Ik heb de verkeerde k-waarde ingevoerd, kan ik dit nog veranderen?

    Als blijkt dat de ingevoerde waarde niet correct is, dan kun je deze later gewoon aanpassen. De gegevens in iungo worden automatisch aangepast. Dat is dus geen probleem.

  • Ik krijg de gassensor niet aangesloten, wat kan ik nog proberen?

    Heel soms wil de gassensor de stip niet aflezen. Dit kan te maken hebben met de breedte van de stip. De sensor een kwartslag draaien kan dan een oplossing zijn.

  • Rekent iungo automatisch met hoog- en laagtarief en/of piek- en daltarief?

    Bij een slimme meter zorgt iungo automatisch voor het hoog- en laagtarief of de piek- en daluren. Wanneer je een analoge meter hebt, dan dien je bij de instellingen aan te geven dat er een dubbeltariefmeter aanwezig is. Daarna zorgt iungo voor de verwerking. Ook speciale feestdagen waarop het daltarief geldt, worden automatisch als laagtarief/daluren doorberekend.

    Het hoog- en laagtarief of de piek- en daluren zijn afhankelijk van de energieleverancier. Kijk op de website van je leverancier om te zien welke gegevens gebruikt worden. De meeste provincies gebruiken de volgende gegevens:

    Hoogtarief: werkdagen 7.00 - 23.00 uur
    Laagtarief: werkdagen 23.00 - 7.00 uur en alle uren tijdens weekenden en feestdagen

    Soms hanteren ze piek- en daluren en gebruiken ze andere tijden:

    Piektarief = werkdagen van 7.00 - 21.00 uur
    Daltarief = werkdagen 21.00 - 7.00 uur en alle uren tijdens weekenden en feestdagen

    De juiste begintijd kun je selecteren bij de instellingen.

  • Hoeveel meter draad zit er tussen de sensorbox en de sensoren? En loopt dat via een standaard telefoonkabel (RJ11?)?

    De sensorbox ( De sensorbox heeft een sensor voor gas en een voor elektra) is aangesloten via een RJ-11 kabel die indien nodig kan worden verlengd. Dit dien je dan bij je bestelling door te geven. Let op: het gaat hier niet om een standaard telefoonkabel, gezien het feit dat hierbij de aansluiting vaak is gedraaid.

    De sensoren zelf zitten rechtstreeks aan de sensorbox vast en zijn niet te verlengen. De gasmeter en E-meter moeten bij elkaar in de buurt zitten - maximaal 1,20 meter van elkaar. Een gasmeter die verder weg staat van de E-meter duidt vaak op een oude installatie waarbij de gasmeter niet uit te lezen is (geen spiegeltje).

    Begin 2015 begint de grootschalige landelijke uitrol van slimme meters waarbij zowel de gas- als de elektriciteitsmeter worden vervangen door de slimme meter. De gasmeter communiceert dan draadloos met de E-meter. iungo kan zonder problemen communiceren met de slimme meter.

  • Ik heb een spiegeltje op de watermeter, kan ik hiermee mijn waterverbruik meten?

    In principe wel, maar de sensorbox is uitgerust met twee sensoren. Je zou voor het meten van het waterverbruik de sensor van de gasmeter op de watermeter kunnen plakken. In het dashboard wordt dan het waterverbruik in de gasgrafiek getoond. Een mooiere oplossing is het aansluiten van een pulsgever op je watermeter. Kijk hiervoor in onze webshop.

  • Mijn sensorstickers zijn bijna op, waar kan ik nieuwe krijgen?

    Stuur een e-mail naar duurzaamenergie@gmail.com, dan kunnen de e-coördinatoren zorgen voor nieuwe stickers. 

  • Hoe moet ik mij aanmelden voor de energybattle?

    Om je aan te melden voor de energybattle heb je een eenmalig inlognummer nodig, het zogeheten 'token'. Het token wordt verstrekt door de e-coördinatoren van Duurzaam Energie naar aanleiding van het ingevulde intakeformulier. Om je aan te melden kun je via www.iungobattle.nl een aanmeldformulier invullen. Zij nemen dan contact met je op om alles in gang te zetten.

  • Kan ik nog meedoen met de energybattle als iungo al weer opgehaald is?

    Je kunt je gegevens nog steeds inzien en inloggen op de website. Je gegevens worden daar voor jou bewaard. Echt meedoen kan echter alleen als je zelf een iungo hebt aangeschaft. Je kunt dan gewoon weer inloggen op je eigen account en verder gaan met besparen.

  • Hoe vaak worden de gegevens naar de website van de energybattle gestuurd?

    De totaalstanden van de elektra verbruiksgegevens worden één keer per dag (om 12.00 uur ’s middags) doorgestuurd. We werken alleen met totalen in verband met jouw privacy, omdat er dan geen ritme zichtbaar is per huishouden. Zo is bijvoorbeeld ook niet af te lezen wanneer iemand thuis is of niet.

  • Waarom wordt alleen elektra doorgestuurd?

    Gas wordt met name gebruikt in de koudere periode van het jaar. Omdat iungo maar 8 weken bij een gebruiker staat, is er geen reële vergelijking te maken. 

  • Worden zonnepanelen ook zichtbaar gemaakt?

    Alleen de slimme meter geeft automatisch door hoeveel energie je zonnepanelen hebben opgewekt. Dit wordt meegenomen in de battle en als totaal getoond. Heb je een analoge meter, dan worden deze gegevens niet verwerkt.

  • Moeten mensen die zich aanmelden verplicht meedoen met de energybattle?

    Nee, dit is niet verplicht. Maar het is natuurlijk wel leuk! Bij het aansluiten van een iungo zullen de coördinatoren vragen of je je wilt aanmelden voor de energybattle. Indien nodig kunnen ze de bewoner helpen met de aanmelding. Kijk op www.iungobattle.nl bij ‘aanmelden’ voor meer informatie.

  • Wat is het verschil tussen Düwi/POPP en Fibaro tussenstekker?

    Het verschil is dat Düwi en POPP alleen apparaten schakelt, dus alleen aan- of uit zet. De Fibaro tussenstekker heeft een energiemeter in de stekker en toont ook het verbruik van individuele apparaten in het dashboard van iungo. 

  • Het iungo dashboard is niet goed zichtbaar in Internet Explorer, wat moet ik doen?

    Internet Explorer 10 & 11 worden niet meer ondersteunt door Microsoft. Daarom gaan wij ook geen aanpassingen meer doen voor deze browsers. Als dus problemen ondervindt met IE 10 of 11 maak dan gebruik van een andere browser. (Zie ook ondersteuning IE11) 

  • Wat is het verschil tussen de iungo lite en de standaard iungo?

    Het verschil tussen de iungo lite en de standaard iungo is dat de lite versie niet beschikt over domotica mogelijkheden. Het aansluiten van bijvoorbeeld tussenstekkers is dus niet mogelijk.

  • Tijdens het aansluiten van de sensorbox krijg ik hoge pieken in het dashboard, hoe kan dit?

    Door dat je tijdens het aansluiten van sensorbox met de sensoren schuift kan dit opgevangen worden als een puls. Dit verbruik wordt er uitgefilterd door iungo.

  • Is het aansluiten van de sensoren moeilijk?

    Nee, het is met gebruik van de meegeleverde stickers goed te doen. Echter het verschil tussen het aanvragen van een slimme meter en het aanschaffen van de sensoren is €7,61. Het aansluiten op een slimme meter is erg makkelijk, dit is namelijk plug and play, Daarnaast is een slimme meter nauwkeuriger omdat wij rechtstreeks informatie uit de meter krijgen. Wil je in verband met de privacy niet dat de netbeheerder toegang heeft tot jouw slimme meter? Dan heb je de optie om die verbinding uit te zetten. Dit maakt voor iungo geen verschil!

  • Is iungo aan te sluiten op andere domotica systemen?

    Ja, iungo is onder andere te koppelen met de Fibaro Home Center 2, Hue van Phillips en de Homey van Athom. Fibaro HC 2 en Homey kunnen via de API gekoppeld worden aan het iungo systeem. Hue zit net als olisto in het menu van iungo. Daarnaast zijn er diverse klanten die via de API bezig zijn met koppelingen naar andere systemen zoals Domoticz. 

 

Bestel iungo eenvoudig via onze webshop.  BESTELLEN